Motto (ipotetic): „A fost nevoie sa moara oameni…ca sa privatizam si noi in sfarsit TAROM-ul…”

Ultimele saptamani ne-au coplesit cu o avalansa de incidente la TAROM – aeronave care sunt tinute la sol cu lunile din cauza conditiilor tehnice, aeronave care intarzie decolarea din cauza ca necesita unele „verificari suplimentare” sau zboruri amanate cu zilele sau chiar anulate. Pilotii si personalul de la bord se plang ca aeronavele prezinta chiar si gauri (!!) in fuselaj, in timp ce Ministerul Transporturilor ne da asigurari ca totul e perfect si la vara viitoare cald – manipularea opiniei publice prin comunicate linistitoare de presa functioneaza la fel de bine ca si declaratiile lui Marmureanu despre cum urmatorul cutremur nu va fi unul catastrofal. Si daca va fi, ce sa-i faci? Sa-i scoti ochii lui Marmureanu? A incercat si el sa ne linisteasca, asa cum incearca acum oficialii Ministerului Transporturilor sa nu sperie pasagerii curselor aeriene.

Si totusi – cine ar avea de castigat daca azi ar avea loc o catastrofa aviatica in care ar fi implicata o aeronava TAROM ?

Avancronica unei tragedii anuntate – falimentul TAROM

Pe la colturi se vorbeste despre intentia unor membri ai guvernului tehnocrat de a pune definitiv pe butuci compania nationala TAROM pentru ca aceasta sa fie cumparata pe nimic de catre un „investitor strategic” din Occident. Sunt zvonuri, nu altceva, si asta pentru ca, daca vorbesti deschis, sa dam un exemplu, despre faptul ca vicepremierul Borc (acelasi care s-a ocupat de participarea Romaniei la Targul Industriei Alimentare SIAL de la Paris, cand participantii nu au beneficiat nici macar de o taraba, daramite de un stand din partea Ministerului Economiei) are dispozitie din strainanate sa faca tot posibilul pentru a falimenta TAROM pentru a fi vanduta strainilor pe nimic (Lufthansa ar fi doar un nume), ne da Borc in judecata ca nu avem probe pentru cele afirmate. De aceea precizam ca tot ceea ce am auzit sunt doar zvonuri, rostite cu teama pe la colturi; de asemenea, mai precizam ca exemplul cu vicepremierul Borc este doar un exemplu care ne-a venit in cap cand scriam acest articol (ati inteles, da?).

In 2008 TAROM avea 400 de milioane de dolari in conturi si o cota de piata de 30% – atunci a inceput declinul; in prezent conturile companiei au un efect de ecou pentru oricine intra in ele si intreaba de fondurile de salarii, peste jumatate din locurile din avioanele TAROM sunt goale, iar cota de piata tinde sa se scrie cu o singura cifra.

TAROM este o companie care a fost ajutata sa ajunga in aceasta situatie nu numai de romani ci si de straini – sa nu uitam ca la conducere s-au perindat de-a lungul anilor „mari specialisti” adusi pe spranceana si pe zeci de mii de Euro pentru a pune umarul mai abitir la falimentarea companiei – vezi experimentul cu Christian Heinzmann, managerul belgian aflat in functie din 2012, schimbat recent cu un alt manager, de aceasta data roman, dar tot cu afinitati franceze (Sorin Buse este fostul manager de la Renault Technologie Romania). Heinzmann reusise pana la data preluarii fraielor TAROM sa falimenteze atat compania aeriana din Albania (Albania Airlines) dar si pe cea din Bangladesh (nu e banc!) – GMG Bangladesh Airlines. Din 2012 si pana in 2016 s-a straduit sa o falimenteze si pe a noastra, contra tarifului de 14.000 Euro lunar, dar se pare ca nu i-a iesit treaba atat de bine iar tehnocratii l-au schimbat anul acesta si rezultatele nu au intarziat sa apara – acum suntem deja in punctul in care ne asteptam, din zi in zi, sa cada o aeronava TAROM, la noi in tara sau hai-hui prin lume…

Daca vrei sa te sinucizi e mai putin probabil sa mori aruncandu-te de la balcon decat sa mori urcandu-te intr-un avion TAROM

Anul trecut, prin luna aprilie, niste minti idioate ale unor senatori PNL acuzau PSD si guvernul Ponta de faptul ca acestia ar fi intarziat intentionat niste curse TAROM in care se aflau parlamentarii PNL care se grabeau sa ajunga din provincie la niscaiva dezbateri privind modificarea statutului parlamentarilor. Ineptia era cu atat mai mare cu cat, iata, un an de zile mai tarziu situatia este neschimbata, ba mai mult, incidentele de acest gen se inmultesc – tot mai multe zboruri sunt anulate sau amanate;  totusi, ineptii senatori PNL nu mai catadicsesc acum sa arunce pisica in gradina tehnocrata, dar nici nu ridica un deget sa rezolve situatia ingrijoratoare de la TAROM.

Ultimul accident aviatic al TAROM a avut loc in 1995, atunci cand un avion din flota companiei s-a prabusit la Balotesti. Incidentul, care a fost anchetat vreme de 19 ani (nouasprezece!!!) s-ar fi petrecut, conform comunicatului emis in 2014, din cauza conditiilor meteo, din cauza unui mic defect la mansa aeronavei (defect din cauza caruia motoarele avionului functionau asincron) si starii de sanatate a pilotului (!!!). Va dati seama ca in 19 ani s-au plictisit si realizatorii „Dezastrelor in aer” de pe National Geographic sa ii astepte pe incompetentii achetatori romani cu rezultatul anchetei, asa ca nu puteti vedea ecranizat dezastrul in celebra serie a postului TV. Totusi, sunt mari „sperante” ca vom asista cat de curand la un accident aviatic de proportii, care se va intampla avand ca „protagonista” una dintre aeronavele imbatranite, prost „machiate”, si mai prost servisate si cu mai multe gauri decat prevede norma, a flotei TAROM.

Si o spunem cu toata responsabilitatea…

Cui ar folosi azi un accident aviatic cu o aeronava TAROM?

Daca ar fi sa raspundem la aceasta intrebare, „cercul suspectilor” ar arata cam asa:

  • guvernul tehnocrat – coruptia va ucide inca o data dupa episodul #Colectiv, moartea va fi folosita ca arma politica iar populatia ar iesi din nou in strada, de aceasta data pentru a reclama dezastrul in care a fost adusa compania nationala de transporturi aeriene; bineinteles, la fel ca si in cazul loviturii de stat din 2015, atunci cand la presiunea strazii urmare a incidentului din clubul Colectiv (aranjat sau nu), guvernul legitim a fost inlaturat din functie, si in cazul unui accident aviatic multimea ar fi dirijata spre anumite puncte de interes unde ar fi pusa sa strige anumite lozinci. Guvernul tehnocrat nu ar fi de vina pentru ca, nu-i asa, nu ar fi putut in doar un an de zile sa repare ce au stricat politicienii in 26 de ani (am auzit placa asta de prea multe ori ca sa nu ne dam seama ca ea va fi pusa mereu si mereu pana va veti satura de tehnocratie). Ar fi un prilej excelent pentru tehnocrati pentru a ramane la guvernare mult si bine, pana vor vinde intreaga tara, bucata cu bucata.
  • compania care se pregateste sa preia TAROM – una e sa incerci sa pui mana pe o companie care avea 400 de milioane de dolari in conturi in 2008 si alta sa pui mana pe una falimentara care abia a avut un accident aviatic, nu? In plus, un accident ar reclama de urgenta luarea unei masuri drastice si atunci tehnocratii sau oricine s-ar afla la guvernare in acel moment ar avea un motiv in plus sa vanda compania cat mai repede unui „investitor strategic”.

Cam asta ar fi cercul suspectilor. In rest, va fi o natiune indoliata, un Ciolos (sau cum se va numi premierul dupa alegeri, daca nu cade vreo aeronava pana atunci) care va emite al „enspelea” decret pentru trei zile de doliu national si cam atat.

Sa nu spuneti ca nu v-am spus…

Post-Scriptum: NU glumeam – celor care aveti tendinte suicidale va recomandam sa incercati un zbor cu nastrusnicele aeronave TAROM. Veti trai senzatii tari la inaltime si senzatii mai tari in picaj spre pamant. Noi nu ne dorim si nu dorim nimanui asta, dar daca aveti, cum spuneam, tendinte suicidale, nu ne putem opune…

Zbor lin!

Share.

Despre Autor

Lasa un raspuns

seven + sixteen =