Pe marginea acestui subiect s-au scris volume intregi de articole, s-au facut nenumarate reportaje la tv si s-au pus in practica campanii de preventie: cersetoria si tot ceea ce implica acest fenomen social. Cine nu a vazut „Filantropica” lui Nae Caranfil, in care regretatul actor Gheorghe Dinica spune celebra replica: „Mana-ntinsa care nu spune o poveste nu primeste pomana! Fii profesionist, ce dracu’?” Si asa este: cersetoria este o profesie.

Imi amintesc o campanie derulata prin 2008 de Politia Capitalei, intitulata „Print si cersetor”, o campanie care la vremea ei s-a dovedit a fi una de succes, care a atras atentia publicului larg in legatura cu faptul ca cersetoria este o industrie de facut bani. Bannerele campaniei titrau in tot Bucurestiul: „Daca ati sti ca un cersetor castiga 5000 lei lunar, i-ati mai da bani?”. Raspunsul era implicit si era sugerat de intrebare: normal ca nu! Politia Capitalei recurgea la o tehnica de persuasiune, un sondaj formativ daca vreti, prin care aducea la cunostinta publicului larg dimensiunea veniturilor lunare ale unui cersetor; astfel, in conditiile in care salariul mediu in Romania nu depasea 1500-2000 de lei, cetatenii constatau ca cersetorul care apela la ei la colt de strada sau la semafor ajungea sa castige aproape triplu. Efectul era garantat: cetatenii Capitalei au inceput sa constientizeze ca cersetoria este o meserie, o industrie de facut bani pentru retelele organizate.

Ii vedem pe strada, la biserici, in mijloacele de transport in comun, in intersectii si pe langa mall-uri: cersetorii sunt omniprezenti si ne manipuleaza prin folosirea unei tehnici simple – apelul la factorul emotional. Fiecare isi are povestea lui, prin care incearca „sa primeasca pomana”: unul ne spune ca are 7 frati mai mici si el este singurul care aduce un ban acasa, altul ne spune ca e orfan de ambii parinti, altul ne transmite prin intermediul cartonului pe care il tine in mana ca e muritor de foame, altul umbla cu o plasa de cutii de medicamente spunandu-ne ca are nevoie de bani pentru a le cumpara lunar. Fiecare in felul sau incearca, asa cum spunea personajul lui Dinica, sa ne stoarca o lacrima si sa ne impresioneze.

Asta este o situatie, in care cersetorii sunt organizati de catre retelele interlope.

Ce spuneti insa de situatia in care suntem storsi de bani de catre mafia gulerelor albe, adica persoane publice, institutii si organizatii care incearca sa dea o imagine cat mai credibila prin nivelul ei oficial cersetoriei practicate la acest nivel?

Cum altfel decat cersetorie la nivel inalt s-ar putea numi o campanie initiata de catre un partid politic care pretindea ca strange bani pentru victimele inundatiilor si acum constata organele in drept ca exista anumite suspiciuni pentru care au declansat si o ancheta?

Cum altfel decat cersetorie la nivel inalt s-ar putea numi o campanie organizata de catre o fundatie care a organizat un concert caritabil pentru aceleasi victime din #Colectiv, dar ai carei conducatori au disparut fara urma iar banii s-au evaporat?

Cum altfel decat cersetorie la nivel inalt s-ar putea numi o campanie organizata de catre o importanta organizatie internationala pentru ajutorarea victimelor unui cutremur, campanie care ar fi strans aproape o jumatate de miliard de dolari din care pana in prezent s-au ridicat fix sase case?

Exemplele de mai sus sunt doar cateva care au nascut suspiciuni si au constituit subiectul unor articole de presa publicate in Romania sau la nivel international. Cersetoria nu cunoaste granite!

Cum sa nu ne lasam manipulati de catre cei care ne cer bani in scopuri caritabile? Simplu: nu le dam nimic. Pentru ca banii nostri nu ajung nici pe sfert la „cei sapte frati de acasa”, la „victimele incendiului din Colectiv” sau la „sinistratii in urma inundatiilor” ci ajung in buzunarele celor care organizeaza aceste campanii, multi dintre ei persoane publice si care reusesc sa ne convinga prin pozitia, discursul si tinuta lor ca fiind persoane credibile.

Nu va mai lasati manipulati nici macar atunci cand institutiile publice, partidele sau organizatiile „caritabile” vin la voi cu mana intinsa si va spun o poveste!

Share.

Despre Autor

Lasa un raspuns

5 × five =