Am mai scris despre manipularea prin sondaje de opinie si de aceea nu vom mai reveni asupra acestui subiect; pentru cei care nu ati apucat sa cititi, va recomandam articolul nostru pe aceasta tema. Ce nu spuneam in acel articol este ca sondajele de opinie, chiar daca nu sunt facute pentru a manipula sau influenta opinia publica, tot reusesc sa influenteze. Cum?

Simplu: exista doua mecanisme de influentare pe care orice casa de sondare a opiniei publice dar si politicienii le cunosc foarte bine. Primul este generat de mimetismul social – un principiu care explica de ce oamenii se inghesuie acolo unde se inghesuie si altii, stau la cozi doar pentru ca si altii stau la cozi si fac de regula ce fac si altii. Tot mimetismul social este „vinovat” pentru seriile negre de sinucideri care apar in val dupa ce un astfel de caz initial este prezentat in mass-media.

Mimetismul social presupune ca un individ va urma intotdeauna tendinta pe care o stabilesc semenii sai, va urma curentul de opinie pentru ca daca acest curent de opinie este imbratisat de cat mai multi indivizi inseamna ca acel curent de opinie este validat cumva de numarul cat mai mare de oameni care il adopta – de aceea este extrem de usor de manipulat societatea bazandu-te pe acest principiu.

Mimetismul social presupune ca daca un numar mare de oameni va cumpara un produs, exemplul lor va fi urmat insutit si inmiit de alti cumparatori – de aceea producatorii se grabesc sa anunte cifre masive de vanzari pentru a atrage alti cumparatori. Mimetismul social presupune de asemenea ca daca o pagina are zeci de mii de „like-uri” atunci este obligatoriu ca acea pagina este una urmarita si apreciata de fani, ceea ce va aduce alte zeci de mii de like-uri cat de curand – de aceea politicienii se grabesc sa cumpere zeci de mii de like-uri inca de la lansarea paginii lor oficiale, pentru a arata sustinerea de care se bucura si pentru a atrage alti sustinatori.

Dupa mimetismul social, al doilea mecanism de influentare prin care sondajele de opinie „manipuleaza legal” opinia publica este acela al efectului de descurajare a adversarilor politici. De multe ori, daca un sondaj de opinie indica o victorie clara a unuia dintre candidati (indiferent daca rezultatele sunt reale sau masluite), de regula sustinatorii opozantului acelui candidat sunt descurajati si nu mai merg la vot, stiind ca votul lor nu ar mai conta in ecuatia alegerilor. In aceeasi logica, in momentul in care avem un procentaj mare de nehotarati, acestia, chiar daca se prezinta la vot, vor tinde sa dea votul lor favoritului intrucat, logic, nu vor dori sa iroseasca votul pe un candidat care va pierde.

Din aceste considerente expuse, sondajul de opinie influenteaza opinia publica si intentia de vot.

Astazi a aparut sondajul INSCOP, primul sondaj major al finalului de an, in care sunt prezentate procentele intentiei de vot ale romanilor pentru principalele partide parlamentare. PNL conduce in preferintele romanilor, coform acestui sondaj cu 40,1% intentie de vot, urmat de PSD cu 36,3%. Aceste rezultate pot determina un anumit trend favorabil PNL in randul electoratului, exact pe considerentele expuse mai sus. Astfel, daca duminica viitoare ar avea loc alegeri, PNL s-ar bucura de pozitia dominanta si ar acapara si o mare parte a celor nehotarati.

Totusi, ce nu precizeaza site-ul care preia acest sondaj, adica realitatea.net, este ca de fapt nu numai procentul este important ci si trendul partidului respectiv – aici PSD este in urcare in timp ce PNL coboara fata de sondajul din luna septembrie, diferentele fiind semnificative: crestere de 1,3% PSD si scadere de 1,9% PNL. Acest amanunt, descifrat cum trebuie, poate la randul lui influenta opinia celor care citesc rezultatele acestui sondaj, in sensul in care partidul aflat in pozitie dominanta nu mai este atat de sigur ca va fi castigator, avand in vedere dinamica intentiei de vot, iar faptul ca se afla in coborare in timp ce PSD se afla in urcare, poate genera o simpatie pentru PSD in contextul unor alegeri iminente.

Guvernarea erodeaza intotdeauna, insa, in opinia noastra, PNL a inceput sa se erodeze un pic prea devreme si un pic prea nefiresc, in special luand in considerare faptul ca guvernarea este preluata, cel putin pe hartie, de un guvern tehnocrat.

UPDATE: la ora redactarii acestui articol au aparut rezultatele unui alt sondaj, realizat de AVANGARDE, in care PSD se afla la egalitate cu PNL, fiecare partid fiind cotat cu 40% intentie de vot. Repet, daca nu ati citit articolul despre manipularea prin sondaje, este timpul sa o faceti.

Share.

Despre Autor

Lasa un raspuns

2 + 9 =