Am citit recent o analiza extrem de interesanta, preluata pe larg in presa centrala, despre batalia pentru numarul de like-uri care se da neoficial, intre politicieni. Infopolitic, pentru ca despre ei este vorba, au publicat rezultatele unui studiu care compara numarul de like-uri si share-uri pe care le-au avut fiecare dintre politicienii consacrati pentru mesajele traditionale de Anul Nou. Primele locuri erau ocupate in ordine de Victor Ponta, Elena Udrea si Klaus Johannis, diferenta in favoarea primului fiind insa covarsitoare la numarul de like-uri (aproape 70.000 fata de sub 30.000, deci mai mult decat dublu), in timp ce la numar de share-uri conducea cu un scor aproape dublu presedintele in exercitiu – 2000 fata de 1000.

Dincolo de importanta analizei in sine, care arata cati utilizatori activi are fiecare politician si cata simpatie poate atrage o postare daca prezinta o anumita tema cu impact emotional, vom analiza intreaga situatie din punct de vedere al regulilor manipularii.

Asadar, cat de important este pentru un politician numarul de like-uri de pe Facebook?

Se pare ca destul de important, insa nu pentru ca sa se laude in fata colegilor de partid, desi se intampla si asta, ci pentru ca fiecare dintre ei sau macar cei care le administreaza conturile de Facebook sunt constienti de puterea principiului mimetismului social si de cea a principiului consecventei.

Mimetismul social ne spune ca oamenii au tendinta de a prelua inconstient atitudini, valori si comportamente ale persoanelor din anturaj sau ale celorlalti semeni. Asadar, in momentul in care cineva acceseaza pagina de Facebook a unui politician si vede un numar mare de like-uri, este cu atat mai probabil sa dea la randul lui un like paginii, imitand astfel comportamentul numarului mare de utilizatori care au creditat prin aprecierea lor pagina respectiva. De aceea, o pagina cu multe like-uri este nu numai mult mai vizibila in mediul online ci va atrage mult mai multi fani decat paginile cu numar de like-uri mai mic. Un numar mare de fani recomanda pagina respectiva, un numar mic o face sa para neaccesata, ca avand un continut neinteresant sau ca fiind detinuta de un om politic care nu este atat de simpatizat de electorat.

In plus, imitatia inconstienta a actiunii celor care au dat like unei pagini are si o alta explicatie: cu cat numarul de like-uri este mai mare, cu atat in mintea celui care a accesat pentru prima data pagina respectiva se sedimenteaza gandul ca acea pagina trebuie ca are un continut de calitate sau ca acel politician este foarte apreciat, fapt care il determina cu atat mai mult sa dea la randul lui like paginii si sa intre in trendul social.

Asadar, numarul de like-uri ale unei pagini ne manipuleaza comportamentul?

Cu siguranta, da! Altii prefera termenul „ne influenteaza” comportamentul, insa atunci cand stim ca in mod constient politicienii respectivi au cules acele sute de mii de like-uri (chiar milioane) si ca motivatia era de a influenta actiunile viitoare ale electoratului in mediul online determinandu-i pe cei care acceseaza pagina sa o crediteze la randul lor cu un like sau sa dea share postarilor paginii, scopul final fiind acela de a castiga voturi in alegeri, stim ca „influentarea” este de fapt pura manipulare; de aceea vom folosi acest termen de fiecare data cand influentarea comportamentului social are un scop mercantil sau electoral.

Un numar mai mare de like-uri crediteaza si recomanda pagina respectiva in ochii celorlalti utilizatori online, determinand un comportament favorabil politicianului respectiv: avem tendinta de a da like mai degraba unei pagini mai apreciate decat uneia cu aprecieri mai putine si de aceea politicienii se intrec in a ne castiga like-urile prin orice mijloace. Ulterior, numarul mare de utilizatori genereaza o vizibilitate mai mare a actiunilor politicienilor in mediul online, o facilitate mai mare a transmiterii mesajelor electorale si o rata de engagement mai mare a fanilor paginii. Toate acestea se traduc prin manipularea opiniei publice care va vedea in numarul mare de like-uri un politician care este apreciat, recomandat de numarul mare de like-uri ale paginii si care va fi votat la alegeri. Si pentru ca si altii il voteaza, atunci musai trebuie sa o facem si noi.

In plus, principiul consecventei spune ca daca am apreciat public o anumita persoana (iar Facebook-ul este un loc public, chiar daca in mediul online) prin acordarea unui like pe care il vad de regula toti prietenii nostri, in functie de setarile contului propriu, atunci tindem sa fim consecventi pana la capat alegerii noastre initiale si sa sprijinim persoana politica in cauza inclusiv la alegeri, acordandu-i votul nostru!

Cum ne putem proteja impotriva acestui tip de manipulare?

Sincer, nu este posibil. Daca citim acest articol sau articole similare, atunci vom fi mai constienti in momentul in care vom vedea clasamentele like-urilor paginilor unor oameni politici si vom analiza faptele si nu like-urile. Totusi, avand in vedere ca astfel de articole sunt rare in spatiul online (clasa politica stie de ce) si faptul ca tindem, ca fiinte umane, sa acordam credit persoanelor mai apreciate in detrimentul altora poate mai competente dar nu la fel de vizibile, concluzionam ca goana dupa like-uri a oamenilor politici are un scop bine definit care va fi atins in cele mai multe randuri – obtinerea unui numar de voturi cat mai mare la alegeri.

Asadar, atentie cui si de ce acordati like-uri – s-ar putea ca acel like sa va manipuleze mai mult decat o va face intreaga propaganda de partid.

Share.

Despre Autor

Lasa un raspuns

15 + 5 =