Pornim de la o constatare: daca ati observat, internetul este plin de cifre. Fie ca citim articole, fie ca vizualizam reclame, cifrele sunt omniprezente, iar acest lucru nu este deloc intamplator.

Aflam asadar, la o simpla cautare, ca un anumit videoclip a strans peste 10.000.000 de vizualizari in primele ore de la lansare, sau ca nu stiu care emisiune tv a avut peste 3.000.000 de telespectatori in mediul urban sau ca Dacia a vandut peste 500.000 de exemplare de la lansarea nu stiu carui model. Apoi, reclamele care ne sacaie atunci cand navigam pe internet, abunda de cifre: aflam de la OLX ca 3,2 milioane de romani isi cauta autoturism pe acest portal sau de la stiripesurse.ro aflam ca portalul de stiri a strans pana acum 100.000 de aprecieri. In aceeasi ordine de idei, recent Facebook a anuntat ca numarul de conturi active pe reteaua de socializare a depasit 1 miliard si cateva sute de milioane. Ce reprezinta toate aceste cifre si cum ne manipuleaza ele? Pot fi folosite si in scopuri ilicite?

Toate aceste cifre nu reprezinta decat incercari ale producatorilor sau ale furnizorilor de servicii de a se folosi de principiul dovezii sociale pentru a vinde cat mai mult – prin faptul ca ne anunta prin reclama lor ca 3,2 milioane de romani au cautat autoturisme second-hand, OLX vrea sa ne transmita ca e un portal bun si ne indeamna sa il folosim si noi. Principiul dovezii sociale se aplica astfel: omul este o fiinta care actioneaza dupa un mecanism care ii spune sa ii placa automat un lucru daca acel lucru a placut la un anumit numar mare de oameni. Tindem sa apreciem un anumit obiect doar pentru ca o fac atatia altii in afara de noi. Tindem sa ne cumparam un anumit produs doar pentru ca am aflat ca l-au cumparat nu stiu cati altii. Gandim: daca atatia oameni au facut asta, inseamna ca e un produs sau serviciu bun.

In cazul OLX, de exemplu, nu e de mirare ca au avut multe cautari de masini second-hand, de exemplu. Probabil ca au avut si mai multe cautari de lap-top-uri si nu stiu cate alte zeci de milioane de cautari de telefoane mobile si foarte probabil ca in viitorul apropiat aceste cautari sa fie transpuse in reclamele lor. Aceste cifre nu fac decat sa declanseze mecanismul dovezii sociale si sa ne faca sa cautam si noi pe acelasi portal orice ne-am dori.

Si totusi, OLX uita sa precizeze ceva, foarte important si care ar putea face diferenta: in cat timp s-au inregistrat toate aceste cautari, in primul rand, si in al doilea rand, toti acesti utilizatori care au efectuat cautare pe paltforma lor au si gasit ce cautau sau au renuntat si au apelat la AAA Auto sau la Autovit.ro? Pentru ca daca am 3,2 milioane de cautari in 5 ani (inclusiv atunci cand portalul se numea mercador.ro, daca nu ati uitat deja) atunci parca cifra asta nu ni se mai pare atat de mare. In al doilea rand, daca intru si nu gasesc ce caut pe OLX si ma duc apoi la alte platforme, din nou avem o problema de eficienta a acesteia – e ca si cum as spune ca un site a avut 100.000 de accesari lunar, dar din aceste accesari nimeni nu a cumparat nimic – in acest caz vorbim de o manipulare sociala si, chiar daca cifrele sunt corecte, se uita sa se precizeze exact acel element esential care ar fi facut diferenta.

Am vazut chiar si la institutii publice aceeasi practica: Ministerul de Interne, pentru a anunta succesul campaniei „Pierdut buletin” in care au beneficiat de aportul lui Smiley, a anuntat ca urmare a campaniei, in luna ianuarie 150.000 de cetateni si-au facut buletin – din nou, intrebarea care face diferenta: cati cetateni isi fac de regula buletin in ianuarie si care este diferenta in plus pe care o putem atribui campaniei de P.R.? Pentru ca daca de regula in luna ianuarie isi faceau buletin nou 150.000 de persoane, atunci campania de P.R. a avut doar o eficienta de imagine si nu de functionalitate.

Partidele politice si politicienii se intrec si ei in a ne convinge, folosindu-se de principiul dovezii sociale, ca au multi sustinatori. Victor Ponta a fost primul politician cu peste 1.000.000 de fani pe Facebook si a tinut sa ne anunte acest lucru tocmai din acest motiv; cu siguranta acesta este si unul din cauzele pentru care continua sa stranga in continuare aprecieri, chiar daca nu mai ocupa o functie publica.

Principiul dovezii sociale declanseaza o emotie care ne indeamna sa cumparam produsul, sa vizualizam site-ul, sa citim articolul sau accesam portalul de cumparaturi online. Cifrele mari manipuleaza, in special cand „uitam” sa precizam anumite detalii care ar face diferenta. Si poate nu este atat de grav faptul ca anumite cifre ne duc pe un anumit portal de cumparaturi online – acolo vom gasi sau nu ceea ce cautam, numai ca sa nu uitam ca pe Internet numarul de accesari ale unei pagini aduce mai multa publicitate si mai multi bani detinatorilor ei.

In Romania cel mai grav caz de manipulare prin folosirea principiului dovezii sociale s-a intamplat in anii ’90, imediat dupa Revolutie, cand 400.000 de romani au ajuns sa isi depuna banii la un joc piramidal, Caritas, care promitea castiguri de 8 ori mai mari dupa 3 luni de la depunere. Caritas, ca orice schema de tip piramidal, a functionat cat au existat depuneri; cei care doreau sa isi scoata banii retrageau de fapt nu castigul lor ci banii pe care ii depuneau cei pacaliti ulterior lor. Si atunci, desi se daduse zvonul in tara ca la Cluj iti bagi azi banii si peste 3 luni ii iei de 8 ori inapoi, toata nebunia s-a declansat cand un reportaj facut de jurnalistul Mihai Tatulici tot poporul a putut vedea la televizor oamenii care asteptau sa depuna banii, oamenii care plecau cu sumele de 8 ori mai mari in sacose si camerele pline de bani care erau la Caritas. In acel moment, romanii au vazut ca alti semeni de-ai lor, si nu putini, isi depun cu incredere banii la jocul piramidal si atunci si-au vandut casele, masinile si au ajuns cu trenul la Cluj sa depuna si ei ce agonisisera o viata. Dupa un timp Carits s-a inchis iar 400.000 de romani au ramas pagubiti, patronul Caritas, Ion Stoica, fiind condamnat la 2 ani de inchisoare (da, ati citit bine, 2 ani de inchisoare pentru un profit de sute de milioane de dolari, asa cum erau la vremea aceea).

Asadar, in societate principiul dovezii sociale se aplica in toate domeniile si manipularea functioneaza extrem de usor, din pacate. Stiind asta, data viitoare cand vedeti ca vi se prezinta cifre care sa va convinga, sa incercati sa puneti o intrebare care ar face diferenta, de la caz la caz. Acum stiti cum…

Share.

Despre Autor

Lasa un raspuns

2 × 1 =