A aparut un sondaj de opinie care rastoarna toate calculele electorale in Bucuresti: cica Gabriela Firea, candidata PSD, isi vede linistita de treaba pe prima pozitie, la 40%, nici nu urca nici nu coboara, apoi urmeaza surpriza – nu mai e candidatul PNL pe pozitia a doua ci „independentul” Nicusor Dan, la 22%, iar Predoiu (cel de-al patrulea candidat al PNL Bucuresti) probabil ca inca se mai pregateste pentru functia de premier, cu 18% intentie de vot. E drept, sondajul a fost aruncat presei de catre „surse interne” din PSD, fiind unul comandat de acest partid, de aceea, trebuie privit cu oarecare rezerve, dar totusi, asa cum spun mai multe voci cu destula cadere pe zona aceasta de marketing politic, cam aceasta este ordinea clasarii „pe podium” si de aceea Nicusor Dan isi doreste sa se ia o decizie de catre PNL in sensul unificarii propunerii dreptei catre bucuresteni la nivelul unui singur candidat, situatie in care nu s-ar mai fragmenta votul si atunci Firea, la 40% ar trebui, teoretic, sa infrunte tot 40% format din electoratul lui Predoiu (18%) plus electoratul lui Nicusor Dan (22%).

Predoiu a iesit deja la atac intrucat este constient de un lucru…

Ce stie Predoiu si ar trebui sa stiti si voi?

Am mai scris-o pe Politic Scam, dar suntem nevoiti sa revenim: sondajele de opinie manipuleaza opinia publica si influenteaza intr-o mare masura intentia de vot la nivelul electoratului. Cum?

In primul rand, efectul de imitatie sociala 

Mimetismul social presupune ca un individ va urma intotdeauna tendinta pe care o stabilesc semenii sai, va urma curentul de opinie pe considerentul ca daca acest curent de opinie este imbratisat de cat mai multi indivizi inseamna ca acel curent de opinie este validat de numarul cat mai mare de oameni care il adopta (exista o dovada sociala)  – de aceea este extrem de usor de manipulat o masa de oameni bazandu-te pe acest principiu.

Mimetismul social sau dovada sociala presupune ca daca un numar mare de oameni va cumpara un produs, exemplul lor va fi urmat insutit si inmiit de alti cumparatori – de aceea producatorii se grabesc sa anunte cifre masive de vanzari pentru a atrage alti cumparatori. Aceeasi dovada sociala presupune de asemenea ca daca o pagina are zeci de mii de „like-uri” atunci este obligatoriu ca acea pagina este una urmarita si apreciata de fani, ceea ce va aduce alte zeci de mii de like-uri cat de curand – de aceea politicienii se grabesc sa cumpere zeci de mii de like-uri inca de la lansarea paginii lor oficiale, pentru a arata sustinerea de care se bucura si pentru a atrage alti sustinatori.

Asadar, prima pozitie atrage ca un magnet nehotaratii, intrucat acestia observa ca semenii lor aleg cu preponderenta candidatul de pe aceasta pozitie, iar aceasta face ca acesta sa fie avantajat – nehotaratii se gandesc ca daca 40% dintre bucuresteni au validat-o prin opinia lor pe Firea, inseamna ca aceasta merita intr-adevar sa fie aleasa si ca 40% dintre semenii lor au studiat calitatile ei, au cantarit plusurile, minusurile, au judecat-o din perspectiva functiei pentru care candideaza – FALS. Nimeni nu se mai intreaba cine a validat-o, daca nu cumva electoratul a fost mintit, dezinformat, mintit, manipulat – conteaza doar ca 40% dintre cei chestionati si-au exprimat opinia de vot in favoarea ei.

In al doilea rand, efectul de descurajare al sondajului asupra adversarilor politici si electoratului lor

Daca un sondaj de opinie indica o victorie clara a unuia dintre candidati (indiferent daca rezultatele sunt reale sau masluite), de regula sustinatorii opozantului acelui candidat sunt descurajati si nu mai merg la vot, stiind ca votul lor nu ar mai conta in ecuatia alegerilor. In aceeasi logica, in momentul in care avem un procentaj mare de nehotarati, acestia, chiar daca se prezinta la vot, vor tinde sa dea votul lor favoritului intrucat, logic, nu vor dori sa iroseasca votul pe un candidat care va pierde.

In al treilea rand, efectul de spirala a tacerii

Scriam intr-un articol referitor exact la cum influenteaza acest efect cresterea in sondaje a Gabrielei Firea la Bucuresti: In anii ’60, o socioloaga germana, Elisabeth Noelle-Neumann, a facut un studiu electoral: observase ca, desi pe parcursul campaniei electorale procentele candidatilor in sondajele de opinie ramasesera aproape neschimbate, totusi, pe finalul acestei perioade candidatul care parea ca va castiga crestea puternic in sondaje, voturile venind atat de la cei care se declarasera nehotarati cat si de la cei care anterior simpatizasera cu alti canidati mai putin cotati. Concluzia cercetatoarei este ca acest fenomen se datoreaza unui efect pe care ea l-a denumit „spirala tacerii”. Resorturile acestuia se regasesc inradacinate adanc in psihologia umana si provin de la teama individului de izolare – atunci cand majoritatea celor din jurul nostru au o anumita opinie, instinctual prima alegere este sa ne alaturam acestei opinii; instinctul ne spune ca putem doar sa ne alaturam opiniei majoritare si sa devenim la randul nostru propagandistii ideii in cauza sau, daca avem o opinie contrara, sa tacem. Teama de izolare si teama de a ne confrunta argumentativ cu semenii nostri atunci cand numarul acestora este mare genereaza un ajutor psihologic celor care sunt pozitionati pe primul loc in orice sondaj. Candidatul de pe prima pozitie genereaza astfel un fel de magnetism care ii aduce mult mai multe procente decat cele exprimate in sondajele de opinie.

Concluzie

Sondajele manipuleaza electoratul. O stiu si cei de la PSD, care au lansat aceste rezultate „pe surse”, o stiu si cei de la PNL, care incearca acum prin liderul lor de la filiala Bucuresti, Catalin Predoiu, sa isi imbarbateze staff-ul de campanie si electoratul pentru ca sa para ca mai au o sansa la aceste alegeri. E drept, daca Nicusor Dan si PNL se vor uni in Capitala, atunci rezultatele sunt inca incerte. Daca treaba ramane cum au stabilit Dragnea si Gorghiu, pentru ca toate indiciile conduc la o intelegere la nivel de sefi de partid, Capitala va avea pentru prima data in istorie un om al stangii la pupitru.

Om trai si om vedea…

Share.

Despre Autor

Lasa un raspuns

16 + nine =