Avram Noam Chomsky. Retineti numele, ne vom intalni cu aceasta figura proeminenta de mai multe ori pe parcursul articolelor politicscam.ro. Lingvist, filosof, logician, comentator politic si activist social, Noam Chomsky este renumit in lumea politica pentru criticile aduse politicii americane, dar mai ales pentru decalogul manipularii, un document care reuneste principalele strategii folosite de clasa politica pentru manipularea prin mijloace mass-media a opiniei publice in scopuri personale, de imagine si electorale.

Strategiile sunt simple, folosite nu de acum ci din vremea in care romanii ofereau poporului “paine si circ” pentru a-l conduce mai usor. Singura diferenta este ca acum sunt folosite mijloacele de comunicare in masa, televiziunea, presa scrisa, internetul, ceea ce face cu atat mai eficiente aceste strategii de manipulare sociala.

Decalogul lui Chomsky nu este exhaustiv, politicienii moderni folosind strategii de persuasiune si manipulare dintre cele mai noi si mai complexe. Cu toate acestea, Chomsky a reusit sa puncteze cele mai importante tehnici:

  1. Strategia distragerii atentiei

Decalogul manipularii nu incepe intamplator cu aceasta tehnica. Publicului larg ii este distrasa atentia de la problemele sociale cu adevarat importante prin inundarea canalelor mass-media cu informatii neesentiale si cu probleme insignifiante. Poporul trebuie sa aiba mintea ocupata cu chestiuni neesentiale.

O varianta a acestei strategii este distragerea atentiei de la un subiect important, dar care se doreste a fi scos cat mai repede din aria de interes a publicului de catre o anumita parte a clasei politice, prin inventarea sau prezentarea unui subiect cu mare impact emotional care sa distraga atentia de la primul.

Iata un exemplu concret din scena politica romaneasca: in anul 2008 Basescu era inghesuit politic prin dezvaluirile unei televiziuni a opozitiei. Ii sunt descoperite legaturile cu omul de afaceri Puiu Popoviciu, in timp ce, pe canalele mass-media apar imagini cu penthouseul pe care Ioana Basescu il capatase in complexul imobiliar al omului de afaceri. Nu va mai amintiti, nu? De ce? Pentru ca imediat, a doua zi, este retinut si ulterior arestat unul dintre personajele publice de cancan ale Romaniei post-decembriste, omul de afaceri (permiteti-mi sa il numesc astfel) Gigi Becali. Arestarea patronului echipei Steaua Bucuresti a captat atentia tuturor. Nimanui nu-i mai ardea de ancheta jurnalistica demarata de Antena 3. Nu mai interesa pe nimeni apartamentul de sute de metri patrati al Ioanei Basescu. Era si culmea, cand toata lumea vorbea despre Gigi Becali!

  1. Strategia crearii unor amenintari/probleme false pentru a oferi solutii

Toate guvernele fac asta. Se creeaza o problema falsa, care ingrijoreaza si capteaza atentia populatiei, dupa care este oferita o solutie providentiala. Guvernul castiga, populatiei ii este distrasa atentia de la problemele reale, dar ii este in acelasi timp inoculata si o doza de multumire vis-à-vis de activitatea guvernului care a scapat-o astfel de o amenintare.

Va sunt cunoscute “crizele” inventate de Primaria Capitalei care sunt prezentate in mass-media sub titlul “Bucurestenii raman fara caldura la iarna?”. Se vorbeste despre un RADET infatisat in culori cat mai sumbre care ar refuza, chipurile, sa mai furnizeze agent termic pentru ca, vezi Doamne, Primaria Capitalei nu a platit nu stiu ce arierate sau te miri ce altceva. Apoi, dupa vreo trei zile in care bucurestenii se gandesc serios cum se vor descurca fara incalzire toata iarna si isi fac probleme de unde vor scoate bani de aeroterme sau calorifere electrice, apare Primarul General si “rezolva” problema, anuntand ca in urma negocierilor RADET a hotarat sa furnizeze totusi agent termic in casele bucurestenilor. Problema este una falsa pentru ca doar un manager de regie autonoma iresponsabil ar putea decide sa nu furnizeze caldura in Bucuresti – in primul rand pentru ca acea societate s-ar sinucide din punct de vedere economic, in al doilea rand pentru ca ar iesi bucurestenii in strada si ar linsa de la primar pana la ultimul lucrator RADET.

  1. Strategia pregatirii din timp a situatiilor dificile pentru popor

Pentru a evita revoltele si revolutiile din cauza unor situatii economice dificilein care s-a ajuns tot din cauza clasei conducatoare, politicienii adopta o strategie de manipulare folosita des la nivel mondial – orice masura economica dificila pentru populatie va fi adoptata treptat, gradual, astfel incat oamenii sa se obisnuiasca cu greul si sa nu se revolte impotriva guvernarii.

Si nu numai politicienii adopta astfel de strategii. Cartelul distribuitorilor de combustibili din tara noastra face acelasi lucru, de ani de zile – tinta lor era sa ii faca pe romani sa plateasca peste 1.5 Euro pe litrul de carburant. Daca acum nu multi ani, atunci cand un litru de combustibil era 65 de eurocenti cineva ar fi spus ca litrul de combustibil va ajunge peste 1 Euro, multi isi inchipuiau ca nu vor mai circula decat bogatii pe strada. Gresit. Dovada este traficul insuportabil de pe soselele patriei. Soferii s-au obisnuit treptat sa plateasca din ce in ce mai mult pe litrul de combustibil, indiferent ca motivul scumpirii era, pe rand, deprecierea leului in fata dolarului, scumpirea barilului de titei pe pietele internationale, cresterea accizelor la carburanti, cine stie ce incendiu la vreo sonda amarata din Marea Caspica, fel de fel de motive care au dus, prin manipulare, la acceptarea unui pret din care au de castigat dealerii din industria distribuitoare de carburanti si statul roman, accizele fiind la un nivel nemaiintalnit.

  1. Strategia obtinerii acordului poporului pentru situatiile dificile din viitor

Indiferent de masura economica dificila anuntata, poporul va accepta mai usor anuntul daca va auzi ca masura nu se aplica imediat. In plus, in permanenta, va exista speranta ca se vor imbunatati conditiile iar sacrificiul care i se cere nu va mai fi necesar.

Daca un consiliu de supraveghere anunta ca pretul RCA se va tripla incepand de a doua zi, posibil sa avem un trafic blocat de protestele taximetristilor sau ale conducatorilor auto obisnuiti. Daca insa imi spune ca incepand de anul viitor RCA-ul se va scumpi, atunci am timp un an de zile sa sper ca masura poate nu se va mai aplica. Si chiar daca se aplica, am avut la dispozitie un an de zile pentru a ma obisnui cu ideea.

  1. Strategia folosirii in discursul public a unui limbaj specific adresarii copiilor

Atunci cand folosesti un limbaj, gesturi si tonalitate specifice comunicarii cu copiii, creierul celui care primeste mesajul seteaza automat o stare care ii genereaza reactii docile, ca ale copiilor. Refuzam atunci sa actionam, sa gandim logic, sa ne revoltam, sa ne solicitam drepturile – devenim simpli copii care asteapta sa le fie deschisa mintea de catre politicieni.

Mai tineti minte cum a anuntat Basescu faptul ca Romania a intrat in recesiune? Silabisind, adresandu-se ca unor copii de clasa a doua sau a treia: “Romania a intrat in re-ce-si-u-ne”. Unii au avut impresia ca presedintele de atunci a accentuat cuvantul. Nu. Pur si simplu a dorit sa ne docilizeze, sa devina profesorul care invata elevii cum se pronunta un cuvant nou. Poporul atunci a asteptat docil o re-zol-va-re a re-ce-si-u-nii, care, bineinteles, trebuia sa vina tot de la pre-se-din-te.

  1. Strategia utilizarii unor discursuri/apelarii la exemple emotionale

Aceasta strategie a manipularii pleaca de la adevarul ca reactiile emotionale sunt mai usor de manipulat. Mai usor controlezi o multime aflata sub impulsul unor emotii decat una rationala. Emotiile genereaza comportamentul de turma, iar turma isi va cauta intotdeauna un lider sau va asculta liderul, in timp ce ratiunea genereaza insubordonare.

  1. Strategia pastrarii populatiei intr-o stare de ignoranta

De la sistemul de invatamant, care va separa elita de restul plebei, si pana la oferirea circului televizat sau otevizat (va mai amintiti “showurile” care tineau romanii in fata ecranelor pana dimineata, doar doar o gaseste Marius Iacob pe Elodia?), metoda presupune distragerea atentiei poporului prin fel de fel de emisiuni televizate si subculturalizate care sa nu permita cresterea gradului de constiinta al maselor si identificarea cu usurinta a reperelor economice si sociale.

Isi mai aminteste cineva cat de greu ii era acum 10 ani? Nu, dar isi aminteste cu siguranta de Magda Ciumac, Tolea, Dan Diaconescu, Elodia, Capatos, Adi Minune si toti manelistii, etc.

  1. Strategia lipsirii poporului de mijloace de informare obiective, corecte

Aceasta metoda are un scop – manipularea stirilor, prezentarea ca false a unora si ca adevarate a altora, dupa interes. Si, cat mai multe emisiuni de pamflet si divertisment care sa duca in derizoriu tot ceea ce se intampla tragic in aceasta tara. Atunci cand iti moare un politist intr-un accident in timp ce se afla intr-o coloana oficiala organizata ilegal de Ministerul de Interne iar Times New Roman scrie articole intregi in care satirizeaza evenimentul, indiferent la modul in care o face, atentia cititorilor acestei gazete este distrasa de la problema in sine iar umorul face ca toata tragedia sa para mai acceptabila iar ilegalitatea ministrului sa para un pic mai putin ilegala, daca imi permiteti jocul de cuvinte. Stim, ar spune TNR, a murit un om, dar hai sa facem totusi misto de Oprea, sa se distreze poporul un pic.

O varianta a acestei strategii de manipulare este cumpararea mai multor mijloace mass-media, schimbarea actionariatului, astfel incat nimeni sa nu mai cunoasca apartenenta politica a respectivelor canale de comunicare. Drept pentru care, atunci cand o televiziune va prezenta o stire, alte doua sa vina cu o contra-stire care sa arunce prima stire in derizoriu sau sa vina cu contra-argumente care sa combata rationalitatea primei stiri. Poporul nu va putea sa cunoasca adevarul iar opinia lui va fi mai lesne manipulata dupa cum dicteaza interesele de grup ale elitelor aflate la putere.

L-a lovit Basescu cu pumnul in gura pe copilul respectiv? Nu mai stim. A aparut imediat manipularea crasa cu “pixelul albastru” si cu comunicatul de predat la cursurile de manipulare mediatica a IGPR, a mai aparut si presedintele cu acea nelipsita lacrima si cu “rusinea” strigata la adresa lui Dinu Patriciu, ba a mai si jurat pe Biblie in noaptea confruntarii cu Geoana ca “nu l-a lovit nici in fata cu pumnul nici in plex cu pumnul” si uite cum s-au creat premizele aruncarii in derizoriu a unei stiri care putea sa il opreasca pe presedintele de atunci sa castige un nou mandat.

  1. Strategia inducerii spiritului de turma

Un popor al carui indivizi luati separat le este inoculat sentimentul neputintei – “nu puteti sa castigati mai mult pentru ca nu sunteti productivi”, “nu castigam pentru ca nu privatizam”, “nu stiti macro-economie asa ca nu vorbiti despre asta” si alte fraze de acest gen fac ca individul sa se simta mic, neputincios si sa astepte rezolvarea de la mai marii tarii.

Pai cand venea Mihai Razvan Ungureanu, pe vremea cand era prim-ministru, si dadea lectii lui Gadea fix in emisiunea lui despre care este genitivul substantivului propriu “Iasi”, in direct, la ora de mare audienta, poporul nu mai avea de facut altceva decat sa stea umil in banci si sa astepte solutii miraculoase de la domnul profesor. Sau, acelasi nelipsit, Basescu, cand ii spunea “scolarului” Ponta despre “cum stam cu MCV-ul”, ce sentiment ii inducea acestuia din urma?

Atunci cand vrei ca ceilalti sa te urmeze, e suficient sa ii arati ca este neputincios, din orice punct de vedere. Iar elitele au stiut intotdeauna sa ne faca sa ne simtim neputinciosi pentru a deveni turma lor si pentru a ne manipula dupa bunul lor plac.

  1. Strategia inducerii poporului a gandului ca nu exista strategii de manipulare

Exista acea vorba ca cel mai mare truc al diavolului a fost sa convinga lumea ca nu exista.

Din cand in cand politicienii sunt contestati iar mijloacele lor de manipulare mediatica si sociala sunt scoase la iveala de catre psihologi sau sociologi. Atunci guvernele vor angaja alti psihologi si sociologi care sa conteste pe cei dintai sau vor angaja pseudosociologi si psihologi care vor duce stiintele in derizoriu, astfel incat orice incercare de dezvaluire a unor strategii mediatice sa fie inabusita in fasa. Daca politicscam.ro scrie un articol despre cum incearca Ponta sa inoculeze mediatic o idee poporului roman pentru a-si creste cota de simpatie in randul populatiei, vor apare sociologi sau psihologi care sa conteste teoria lansata si vor arunca totul in derizoriu.

Nu suntem o televiziune sau un imperiu media, incercam doar sa atragem atentia asupra incercarilor politicului de a castiga simpatia votantilor pentru a le aduce prin voturile lor, la fiecare patru ani, noi mandate. De aceea, nu vom avea nici forta de a lupta impotriva unor moguli media iar ideile noastre vor putea fi combatute si zdrobite prin simpla forta a canalului media folosit.

Ne exprimam totusi speranta ca mai sunt si romani cerebrali, care vor sti sa distinga incercarile de manipulare ale celor care ne conduc sau ale celor care ne doresc voturile.

Acceptam sa ne dam votul pentru faptele celor care ne cer sa-I alegem, nu acceptam sa fim mintiti de un afis electoral bine realizat, de un slogan, de un motto, de un kilogram de zahar sau ulei puse intr-o sacosa rosie sau portocalie, de un discurs scris de un specialist in PR doar pentru ca politicianul care il citeste sa para mai credibil si prin urmare mai usor de votat, de un site de partid sau al unei persoane publice care plateste lunar o suma de bani consistenta unor postaci care stiu sa comenteze favorabil politicianului pe fel de fel de site-uri, de un sondaj de opinie contrafacut sau care are intrebari bine ticluite astfel incat sa iti induca o idee pe care doresc altii sa ti-o inoculeze.

Acesta este decalogul manipularii scris de Chomsky. Pe langa aceste metode, de ordin general, in viata sociala si in mass media observam multe alte strategii de manipulare care nu trebuie sa fie lasate sa ne influenteze opinia.

In cuprinsul acestei rubrici, “Metode de manipulare” vom gasi articole despre alte strategii, metode si principii ale persuasiunii pe care politicienii le folosesc.

Share.

Despre Autor

Lasa un raspuns

5 × four =