Ieri, Can-Can (ce alta publicatie?) inunda online-ul cu o stire ce face senzatie – aveau dovada „amantlacului” intre Laura Chiriac, fosta stirista si actuala candidata la Primaria Sectorului 1 din partea ALDE, si Sergiu Diacomatu, fostul vice de la ANRP, cel care a fost acuzat intr-unul din dosarele respective deschise de catre DNA, deocamdata aflat in libertate. „Amantlacul” era anuntat printr-o stire-bomba: cei doi s-ar fi sarutat pasional la hotel. Deja in mintea cititorilor se contura imaginea unei adevarate aventuri extraconjugale, probata cu ceva palpabil, mai mult decat un sarut nevinovat intr-o parcare publica.

Mizerii de campanie

Am mai scris despre ce inseamna mizeriile de campanie atunci cand „pe surse” a inceput sa apara zvonul ca Ludovic Orban este protagonistul unei casete in care apare intr-o stare bahica profunda. Mizeriile de campanie se caracterizeaza prin dezvaluiri din viata personala, unele care nu au legatura cu capacitatea celui vizat de a conduce o primarie sau orice institutie publica, ci au cu viata intima, privata: Constantin Boscodeala, fostul primar PSD al Buzaului, aparea intr-un film XXX alaturi de doua tinere, filmat cu camera ascunsa in hotelul apartinand lui Robert Negoita; Vlad Filat, fostul premier al Republicii Moldova, fusese filmat la randul lui cu o tanara intr-o camera de hotel; Alina Bica, fosta sefa a DIICOT, fusese filmata alaturi de Elena Udrea la Paris, la shopping; acum Laura Chiriac apare intr-un filmulet in care se afla intr-o ipostaza mai mult decat amicala cu Sergiu Diacomatu.

De ce filmuletul cu Laura Chiriac este o manipulare politica?

Aparitia acestui filmulet fix acum, inainte de startul campaniei electorale, dar si intr-o saptamana a patimilor pe care o tin majoritatea ortodocsilor, ne arata ce anume s-a incercat de fapt: discreditarea candidatei ALDE in randul sustinatorilor si potentialilor alegatori. Laura Chiriac era, inainte de scandalul cu filmuletul, foarte bine pozitionata in sondajele de opinie pentru Sectorul 1 si avea un slogan care ne aminteste de corectitudine: „cu mainile curate”.

In al doilea rand pentru ca intre titlul articolului si continutul filmuletului respectiv este o discrepanta un pic cam mare. De acord, daca am fi fost in locul lui Octavian Basoc, sotul de 13 ani al Laurei, ne-am fi gandit sa ii taiem capul mai intai si apoi sa o intrebam de sanatate. Insa, intre a spune „Laura Chiriac si-a inselat sotul sarutandu-se pasional la hotel cu amantul” si faptul ca intre cei doi a fost un sarut sau o apropiere de cateva secunde in parcarea hotelului, e un pic cam mare distanta…

In al treilea rand, analizand din punct de vedere psihologic comportamentul celor doi protagonisti din filmulet, se observa ca nici Laura Chiriac nu accepta vreo atingere din partea lui Sergiu Diacomatu (vezi „celebra scena” cu atinsul pe sub masa) dar nici Sergiu Diacomatu nu are acea siguranta in a se apropia de Laura Chiriac, asa cum o are orice iubit de iubita (amant/amanta). E un pic stangaci si sa ai aceasta stangacie denota ca nu ai cu persoana repsectiva o legatura de natura celei pe care doresc ziarele de can-can sa o descrie.

Cum se doresc astfel de mizerii de campanie sa manipuleze electoratul?

Prin emotie – prima regula a decalogului manipularii a lui Noah Chomsky spune: „Distrage-le atentia!”. In cazurile unor astfel de manipulari ce privesc viata intima a persoanei vizate se doreste ca electoratul sa nu mai fie acaparat de mesajul candidatului ci sa il confunde cu imaginea sa care rezulta din filmuletul respectiv. Cineva doreste ca Laura Chiriac sa aiba imaginea unei adulterine – pentru asta a realizat, a regizat si a interpretat un filmulet.

Manipularea prin dezvaluirea unor detalii din viata privata reuseste:

  • sa induca in eroare opinia publica: electoratul este atat de inundat de „filmuletul” respectiv incat in mintea alegatorilor politicianul se identifica cu scena respectiva; aceasta legatura din subconstient se mentine indiferent ca respectiva persoana iti vorbeste despre un subiect de interes, imbracata, decenta, sobra.
  • sa distraga atentia de la programul candidatului respectiv: nimeni nu mai judeca persoana respectiva dupa competentele profesionale sau dupa programul administrativ pentru localitatea respectiva ci il judeca pentru prestatia din filmulet.
  • sa faca pe contra-candidati sa para mult mai credibili si mai potriviti pentru postul respectiv, prin comparatie.

 Asa cum spuneam si in articolul precedent pe aceasta tema, electoratul este extrem de usor de manipulat atat prin filme XXX cat si prin alt gen de „dezvaluiri”, mai mult sau mai putin interesante. Suntem un popor care a facut cel mai mare rating unor televiziuni precum OTV (care era urmarit zilnic de un numar triplu de telespectatori decat orice PRO TV, Antene sau Realitati) si cel mai mare tiraj unor tabloide precum „Can-Can”. Suntem un popor caruia ii place sa stie amanunte picante din viata unor vedete, sa le vada umilite, cu celulita la vedere in filme deocheate, nemachiate, cu tenul imperfect, cu cat mai multa acnee, neepilate, vorbind vulgar si imbatandu-se la vreo petrecere. Astazi o devoram pe Laura Chiriac „sarutandu-se” cu „amantul”. E specificul poporului roman.

De ce consideram ca filmuletul nu va avea un impact semnificativ?

Doua motive mari. Primul, Laura Chiriac stie sa comunice in momente de criza si a si facut-o – a postat urgent un cadru cu ea si cu Nazare in care acestia par ca se saruta. E drept, fotografia contracareaza fotografia, dar nu contracareaza filmuletul. Totusi, o parte din electorat i-a dat dreptate si considera acum ca filmuletul e o facatura. Este, din punct de vedere al manipularii, dar nu este prelucrat decat prin tehnica „stop-cadru” care iti da impresia ca sarutul respectiv a durat mai mult si ca a fost mai pasional.

Al doilea motiv tine de electoratul sectorului 1 – e un pic mai…deschis la nou, ca sa spunem asa. Nu ii pasa ca Laura Chiriac se saruta cu cine sau cu cati, nu le-ar pasa si nu le-a pasat de viata intima a primarilor care i-au condus, le-a pasat doar ca sectorul lor sa fie unul curat, civilizat. Din acest punct de vedere consideram ca aceasta mizerie de campanie nu va avea un atat de mare succes in schimbarea opiniei electoratului ALDE. La drept vorbind, ce conteaza cine ce face acasa, la hotel, in parcare, oriunde ar fi? Ce conteaza ca Laura are sau nu acasa un sot iubitor sau distant, un amant sau doi, ii place sau nu o anumita picanterie intima sau in bucatarie, are sau nu celulita, se imbraca sau nu in pas cu moda, etc? Ce conta ca Basescu are sau nu amanta sau ca ii place sa bea mai mult decat lupii de mare obisnuiti? Ce conta ca Filat isi vizita amanta din cand in cand si reusea mai mult de numarul mediu de prestatii dintr-un foc? Ce conta ca Boscodeala se iubea cu doua tinere intr-o camera de hotel?

Un primar, un premier sau un presedinte au gandurile lor, viata lor intima, bucuriile, placerile sau necazurile lor, dar toate sunt ale lor – in capul, in sufletul, in dormitorul lor. Mai departe conteaza doar ce fac pentru cetatenii orasului sau tarii respective, fie ca vorbim de Bucuresti, Buzau, Romania sau Moldova.

In loc de concluzie

Astfel de manipulari vor mai aparea – vom mai vedea candidati in ipostaze omenesti, prezentate drept inadecvate functiei respective. La urma urmei si politicienii sunt oameni si nu poti sa le ceri in fisa postului un comportament monahal. Ca sa fim sinceri, uite de aceea n-or sa mai poata ei fura din buzunarele noastre pentru ca le vom interzice noi sa se pupe in public cu nu stiu ce diacomat sau bancomat…

Share.

Despre Autor

Lasa un raspuns

five + 17 =