De regula, Digi 24 este un post de televiziune destul de echilbrat, care nu da impresia ca ar trage, din punct de vedere politic, intr-o anumita directie. Din cand in cand insa, ca o exceptie care intareste regula, postul tv difuzeaza cate un reportaj care respecta la milimetru anumite tehnici de manipulare. Astazi am avut parte de o tehnica ce face parte deseori din repertoriul mass-media, tehnica ce s-a materializat intr-un reportaj intitulat „Batalia pentru locul 3„.

Pretextul il constituie finalul de an si jocurile politice care se prefigureaza pentru anul 2016 in contextul in care PSD si PNL se afla la egalitate, la 40%, si se mai pune doar problema partidului care se va situa pe locul 3 in perspectiva alegerilor locale si parlamentare de anul viitor; acest partid va fi cel care, alaturi de PNL sau PSD, va putea constitui alianta care va asigura guvernarea pentru urmatorii 4 ani.

Cele trei partide mici indicate de Digi 24 pentru a se bate pentru locul 3 anul viitor sunt Miscarea Populara, a lui Traian Basescu, formatiunea neo-liberalilor, ALDE, condusa de fostul presedinte al PNL, Calin Popescu-Tariceanu si M10, o initiativa politica a Monicai Macovei. Reportajul favorizeaza din start formatiunea lui Traian Basescu, iar elementele manipularii telespectatorilor sunt vizibile daca identificam in cadrul reportajului cele trei tehnici de manipulare mediatica folosite de catre postul de televizune:

  •  plasarea Miscarii Populare pe primul loc in seria celor trei formatiuni preconizate a se bate pentru locul trei anul viitor; de fiecare data, intr-o enumerare, primul element este retinut mai puternic de catre cei care primesc mesajul
  • atribuirea unor procente preconizate a fi obtinute de catre Miscarea Populara, in detrimentul celorlalte doua formatiuni care nu se bucura de acelasi tratament; astfel, formatiunii lui Traian Basescu ii sunt atribuite chiar si 20% voturi la alegerile legislative din 2016 (conform prognozei emise de chiar presedintele formatiunii), in vreme ce ALDE si M10 sunt prezentate fara procentele fiecareia
  • asigurarea unei opinii externe postului tv care plaseaza Miscarea Populara pe primul loc in cadrul intentiilor de vot la alegerile din 2016 intre cele trei formatiuni; opinia apartine lui Radu Magdin, cel care pana in iunie a fost consilier onorific pe probleme de politica externa a fostului premier, Victor Ponta – acest lucru este de natura a garanta obiectivitatea opiniei respective pentru ca nu te-ai gandi ca un apropiat al lui Victor Ponta ar putea sa favorizeze in vreun fel formatiunea adversarului politic al acestuia, adica Traian Basescu.

Asadar, trei tehnici de manipulare diferite, care fac parte din repertoriul tehnicilor mass-media, asigura Miscarii Populare prim planul unui reportaj care la prima vedere ar parea obiectiv. Daca este sa dam crezare si unor zvonuri cum ca Traian Basescu deja ar fi discutat cu Victor Ponta si cu Calin Popescu Tariceanu pentru coagularea unei aliante care sa asigure locul 3 la alegerile din 2016 si, implicit, prezenta la guvernare, atunci vom intelege si culisele folosirii de catre Digi 24 a metodelor descrise mai sus pentru a asigura plasarea cat mai sus a MIscarii Populare in intentiile de vot.

Share.

Despre Autor

Lasa un raspuns

3 + five =