Desi a fost creat in anul 1988 de catre fratii Thomas si John Knoll pentru a schimba si ajusta culorile, astazi Photoshop este utilizat la un nivel mult mai avansat si s-a ajuns pana la a modifica complet trasaturile si corpul manechinelor. Astazi, la aproape 30 de ani de la crearea sa, suntem zilnic bombardati de reclame in care ne sunt aratate corpuri perfecte creandu-ni-se astfel o perceptie falsa asupra frumusetii, frumusete la care Photoshop “a contribuit” pe masura. Ochii mari, pometii ridicati, buzele perfecte, gatul subtire, sanii mari, talia de viespe, coapsele ferme, picioarele lungi si extrem de zvelte, toate sunt atuurile de care marile companii de advertising profita la maxim in campaniile lor publicitare – manipularea mass media prin imagine nu numai ca retuseaza in pixeli „defecte” dar mai si determina zeci si sute de mii de persoane sa apeleze pe banda la bisturiu pentru a se „retusa” fizic!

Crearea unei imagini false

Cu toate ca astazi stim cu totii ca aproape toate fotografiile din reclame sunt trucate sau „retusate”, totusi  acestea continua sa aiba un efect negativ asupra societatii, afectand in mod deosebit copiii. Copiii sunt tratati ca un public aparte de catre media deoarece ei sunt extrem de vulnerabili la efectele negative ale mass media, calitatile lor cognitive, emotionale si morale fiind la un nivel mult mai scazut decat cele al unui adult. Daca un adult este capabil sa realizeze contextul unui mesaj al media datorita experientei sale, copiii percep perfectiunea din reclame ca fiind realitate, ceea ce, in cele mai multe cazuri, le va crea frustrari cu privire la ei insisi. Adolescentii ajung sa nu mai aiba incredere in ei, cei mai multi refuzand sa se hraneasca pentru a ajunge la formele manechinelor din reclame. Stiti cati tineri mor anual din cauza anorexiei? Mii de tineri, fete si baieti deopotriva. Si asta pentru a avea corpul perfect! Nu le mai punem la socoteala pe zecile de mii de domnisoare care apeleaza la tot felul de operatii estetice pentru ajustarea formelor, ba bagandu-si niste pungi de silicon si mergand cu ele pe strada lasand impresia ca s-au nascut cu niste „forme de invidiat”, ba injectandu-si fel de fel de substante pentru a-si etala buzele de forma unor desfundatoare de wc pe la cate o reuniune, si nici pe domnisorii care le calca pe urme si isi implanteaza in fese niscaiva grasime colectata de pe burta… Cam asa arata manipularea mass media prin imagine:

Evident, in acest caz tabara adversa, adeptii Photoshop, sunt de parere ca modificarea imaginilor este o forma de arta, la fel ca pictura si sculptura. Si ei, ca si alti artisti, au dreptul sa se exprime in…arta.  Si pe buna dreptate, nu? Haideti sa ne imaginam daca reclamele ar mai avea acelasi efect fara Photoshop. Sau daca succesul actritelor ar fi pe aceleasi culmi fara Photoshop. Sau daca vreo revista de style s-ar mai vinde fara Photoshop. Sa nu uitam ca s-a ajuns aici tocmai prin adoptarea Photoshop pe scara larga iar acum s-a format in mentalul societatii anumite standarde de „frumusete” pe care cu greu le mai modifici…

Asadar, intrebarile care se pun si imaginile insotitoare sunt de natura sa ne dea de gandit: cu sau fara Photoshop?

Photoshop si rasism

Da, ati citit bine. Rasism. Si nu in sensul in care Photoshop ar ajuta cumva la combaterea acestuia. Ba din contra. De-a lungul vremii, Photoshop a fost folosit pentru a ascunde aspectele definitorii are anumitor rase. Se stie ca este folosit in a deschide culoarea pielii pana la perfectul…alb de portelan. Cam asa cum incercase regretatul Michael Jackson sa faca, de aceasta data fizic. Mass media a profitat de acest aspect pana la ridicol. Este binecunoscut cazul  din august 2009 cand Microsoft a inlocuit intr-una din reclamele sale fata unui manechin de culoare cu fata unui manechin alb, evident. Barbatul de culoare, un business man de altfel,  se afla intr-un birou cu alte doua persoane. Greseala editorilor a fost ca au uitat sa ii inlocuiasca si mana, astfel ca modificarea a fost mai mult decat evidenta. S-a ajuns astfel de la o reclama care dorea sa promoveze diversitatea in piata de marketing prin utilizarea in reclama a trei minoritati diferite (femeia, afroamericanii si asiamericanii), la inocularea ideii ca ai mai multe sanse si ca usile iti sunt larg deschise daca esti alb fata de orice alta cultura etnica. Manipularea mass media prin imagine functioneaza!

manipularea mass media prin imagine

O lege care sa interzica manipularea prin imagine?

S-a incercat in anul 2009 interzicerea imaginilor trucate in Photoshop in state precum Franta si Marea Britanie, insa acest lucru a dus la o dezbatere aprinsa in intreaga lume. Revista Elle France a si sustinut imaginile neretusate intr-o campanie ampla la care au participat Monica Bellucci, Sophie Marceau, Eva Herzigova, Ines de la Fressange, Anne Parillaud, Karin Viard, Charlotte Ramplingsi Chiara Mastroianni. Totul pentru a promva frumusetea reala, adevarata si a o transforma intr-un adevarat trend. Fara succes insa. Uitandu-ne in jur, se pare ca totul a ramas la stadiul de discutie. Sustinatorii Photoshop au argumentat mereu ca nu exista nicio legatura intre tulburarile de orice natura in randul tinerilor si fotografiile retusate la extrem.

manipularea mass media prin imagine

Politic Scam, ca proiect anti-manipulare, a sustinut si va sustine restrictionarea manipularii prin imagine. Photoshop nu este arta! Arta este corpul nostru si trebuie sa invatam sa ne acceptam asa cum suntem, nu sa cautam sa castigam imposibilul. Pana la urma, corpul uman, asa cum a fost el creat nu „retusat” are farmecul lui, nu?

Voi ce parere aveti?

Share.

Despre Autor

Un comentariu

  1. Ar fifrumos fara PS dar multi „pozari” isi vor pierde slujba; sa prinzi o imagine atractiva fara postprocesarea modelului este o provocare in fata careia putini castiga.

Lasa un raspuns

two × one =