De ceva timp, Cristian Calugaru, „seful postacilor Elenei Udrea” cum il numeste presa, s-a decis sa dezvaluie mecanismele prin care PDL Bucuresti, pe vremea cand era coordonat de catre distinsa politiciana, se baza in mediul online pe „o armata de postaci” – sintagma este preluata tot din presa intrucat pana la aceasta ora nu exista vreun document oficial cu privire la numarul acestora; ca or fi fost 20, ca or fi fost 200, asta doar DNA care investigheaza cazul stie.

Avem insa niste sume: 12800 Euro pentru o luna si jumatate in conditiile in care se plateau 30 bani, uneori si 50 de bani, pentru fiecare comentariu.

Calcul matematic

12800 Euro x 4.2 RON = 53 760 lei. Cu o medie de 40 de bani pe comentariu rezulta urmatorul calcul:

53 760 lei x 2.5 = 134 400 comentarii in valoare de cate 40 de bani.

134 400 comentarii inseamna foarte mult, mai ales pentru online-ul romanesc. Si, daca ne gandim ca suma obisnuita era de 30 de bani pe comentariu, rezulta ca este foarte posibil ca numarul de comentarii trimise in online de catre „postacii Elenei Udrea” sa fie chiar mai mare si sa depaseasca lejer 150.000 de comentarii…in doar o luna si jumatate!

Care este rolul postacilor?

Rolul unui postac, asa cum vedem si din materialul difuzat de Antena 3 ieri seara, este de a imbunatati imaginea online a unui partid, a unui candidat sau a unei companii, atat prin postarea unor comentarii favorabile cat si prin postarea unor comentarii in care se ataca partidul, candidatul sau produsele comerciale ale companiei concurente.

Sa spunem ca cititi un articol despre ultimul tip de sampon Head&Shoulders: asa e ca de multe ori va uitati si in zona de comentarii sa vedeti opinia cititorilor care au folosit produsul? Unele opinii, in special cele care sunt de genul „Am folosit si eu samponul, mi-a lasat parul stralucind si fara matreata! Recomand cu caldura!” sunt comentarii postate de catre compania producatoare.

Identic, daca un candidat isi lanseaza programul pentru primarie, daca veti citi in josul articolului, veti gasi comentarii de tipul „Sa te ajute Dumnezeu sa castigi si sa-i dai afara pe hoti!” sau „Tipul asta chiar merita sa ajunga la primarie!” – din nou, comentariile sunt postate de catre echipa de comunicare a candidatului respectiv.

In alte cazuri, asa cum e cazul PDL Bucuresti si a postacilor Elenei Udrea, comentariile vizau indeosebi decredibilizarea candidatilor adversi, a partidelor de opozitie si a televiziunilor si trusturilor de presa care sustineau pe ceilalti si nu PDL-ul. E lesne de inteles de ce Antena 3 era clar vizata de „armata de postaci” si intelegem ca o buna parte din cele in jur de 150.000 de comentarii s-au dus in aceasta directie.

Cum influenteaza postacii opinia publica prin comentariile lor?

In cazul companiilor, postarea unor comentarii favorabile si a unor marturii ale „cititorilor” dupa folosirea produsului ajuta la vanzarea produsului respectiv. De cate ori nu ati alergat sa cautati un medicament obscur sau un leac babesc ce se gasea doar la o anumita farmacie pentru ca tocmai ati citit despre acel produs pe forumurile de profil? Cate „marturii” nu ati gasit despre vreo vindecare miraculoasa in urma folosirii nu stiu carui tratament sau leac?

In cazul partidelor, postarea unor comentarii favorabile ajuta la acumularea de notorietate, incredere si in cele din urma voturi din partea electoratului. In plus, decredibilizarea adversarilor duce in cele din urma la reducerea lor la tacere, daca ne amintim de principiul „spirala tacerii” – treptat, cei care se simt in inferioritate/minoritate evita sa-si mai exprime opinia de teama de a nu fi ridiculizati sau atacati. Acesta este si motivul pentru care in prezent dreapta politica domina spatiul online romanesc.

Care este mecanismul de influentare?

Cautam sa luam decizii foarte rapid. Nu mai avem timp sa gasim platforme program, sa navigam prin zeci de pagini sa aflam ce a facut un oarecare candidat, sa cautam surse alternative pentru a confrunta stirea despre care tocmai am citit – si atunci care este cea mai simpla cale de a ne documenta? Dovada sociala!

Am tot discutat pe Politic Scam despre principiul dovezii sociale, cel care ne ajuta dar care de multe ori este si vinovat pentru alegerile pe care le facem: daca vedem o coada ne asezam instinctiv la ea („trebuie ca se vinde ceva bun”), daca vedem ca nu stiu ce vedeta a lansat un trend prin purtarea nu stiu carui obiect vestimentar, musai ne cumparam si noi („cred ca se va purta vara asta daca X-uleasca poarta asa ceva) iar daca vedem ca o pagina are zeci de mii de like-uri automat dam si noi „like” pentru ca ne gandim ca nu degeaba au apreciat-o atatia altii inaintea noastra; in mod identic, atunci cand vedem o serie de comentarii favorabile postate in favoarea unui anumit candidat si in detrimentul candidatilor adversi, este de la sine inteles ca ne formam instant o opinie identica.

Dovada sociala a prezentei unui numar de 150.000 de comentarii favorabile PDL defavoarabile adversarilor politici a cantarit extrem de mult in alegerea facuta de catre electorat la urne. Urmeaza in curand o noua campanie electorala. Haideti ca de data aceasta sa facem un efort si sa judecam candidatii prin prisma faptelor si nu prin prisma comentariilor unor postaci.

In loc de concluzie

Articolul de azi nu a abordat absolut deloc problema marketingului afiliat care se face in perioada campaniilor electorale, adica a armatei de bloggeri si influenceri care scriu intr-o anumita directie, la comanda, cu acelasi scop al influentarii electoratului. Pentu ei totul e pentru bani, totul e pentru voturi, dragi cititori.

Dar, despre acest subiect, cu o alta ocazie…

Sursa foto: fastweb.com

Share.

Despre Autor

2 comentarii

Lasa un raspuns

eighteen − one =