Tocmai s-a incheiat un 2015 complicat pentru viata politica si sociala romaneasca, un an plin de frustrari, intrigi, manipulari si strategii menite sa creeze noi aliante, sa scoata lumea in strada si sa rastoarne guverne. Daca ar fi sa facem o retrospectiva a anului trecut, din punct de vedere al tehnicilor de manipulare folosite de catre clasa politica si mass-media, nu am termina de scris articolul prea curand si asta pentru ca zilnic suntem martorii unor noi si noi exemple in acest sens.

Ceea ce isi propune echipa Politic Scam in 2016 este sa continuie sa dezvaluie metodele si tehnicile de manipulare folosite de catre clasa politica si mass-media pentru a ne influenta si a ne castiga voturile. Orice declaratie politica, orice emisiune televizata, orice sondaj de opinie sau articol din mass-media vor fi analizate astfel incat sa intelegem adevaratele intentii ale politicienilor respectivi si sa ne fie prezentat mesajul adevarat ascuns in spatele mesajului public. Singurul scop al clasei politice este de a ne castiga voturile si acceptam cu totii acest lucru atat timp cat ne sunt prezentate fapte si nu vorbe mestesugite de catre oameni de P.R., sociologi sau politologi care cunosc la perfectiune tehnicile de manipulare si persuasiune si atat timp cat ulterior castigarii unor mandate cei care ne-au convins in campaniile electorale se tin de acele promisiuni facute – din pacate majoritatea ne demonstreaza contrariul.

Romanii au fost deseori pacaliti pana acum si aproape de fiecare data celor care s-au aflat „la butoane” le-a mers, in special in momentele cheie din punct de vedere electoral: alegerea lui Ion Iliescu, un comunist, fie el si reformat, in momentul in care o tara intreaga striga „jos comunismul” s-a datorat tehnicilor de manipulare folosite de catre specialistii in comunicare din jurul acestuia. Alegerea lui Traian Basescu la Primaria Capitalei, dincolo de ineditul personalitatii sale, s-a datorat si unor tehnici de advertising si manipulare media folosite de o binecunoscuta si prospera acum agentie de publicitate full service, GMP. Alegerea lui Traian Basescu ulterior, ca presedinte, s-a datorat, in al doilea mandat, unor manipulari vizibile pentru ochiul unui specialist dar care au creat acea emulatie in societate si au convins electoratul sa ii acorde voturile in defavoarea lui Geoana, cel care, chipurile, voia sa vanda minele de sare si Posta Romana daca ar fi ajuns in fruntea tarii. Alegerea lui Johannis in actualul mandat se datoreaza unor strategii de imagine si unor jocuri facute la nivel de influentare sociala, jocuri gandite nu aici ci in exterior. Rezultatul unor partide in alegerile parlamentare se bazeaza deseori pe emotia colectiva generata de strategii de manipulare, unele excelent gandite si puse in executie, altele pe care le-am incadra in categoria minciunilor ordinare, desi la fel de eficiente.

De ce suntem manipulati asa usor? In primul rand pentru ca in afara de cateva exceptii, strategiile de manipulare politica si sociala sunt metode folosite de regula de clasa politica cu sprijinul unor specialisti in comunicare si tehnici specifice care isi pun priceperea in sprijinul candidatului sau formatiunii care ii angajeaza. Niciun politician sau partid politic nu are interesul de a dezvalui aceste tehnici, nici macar pe cele ale adversarilor, intrucat daca ar face acest lucru ar fi vizibile si situatiile in care au folosit si ei la randul lor aceleasi metode de manipulare.

Idem, mass-media, care prezinta stirile si evenimentele zilnice folosind din plin tehnici de manipulare specifice, in functie de cum ii dicteaza interesul, nu au nicio intentie de a diseca tehnicile folosite de televiziunile concurente pentru ca, in mod similar, si-ar devoala propriile tehnici.

Cine ramane asadar in jocul acesta al prezentarii adevaratelor intentii a candidatilor care se vor prezenta frumos in fata noastra in 2016 la alegerile locale si mai apoi parlamentare? Noi promitem sa nu va dezamagim.

In acest context va facem invitatia de a contribui si voi la rubrica de guest blogging cu articole in care sa prezentati strategii si tehnici de manipulare folosite de catre orice politician, inclusiv la nivel local – doar asa vom avea cu totii o imagine cat mai adecvata a modului in care clasa politica si mass-media locale ne pregatesc inca un episod din serialul de mare succes „alegeri libere si democratice”.

Asadar, iata ce previziuni politice avem pentru anul ce tocmai a inceput: nu va vom vorbi despre cine are sanse de a castiga alegerile ci va spunem doar ca ne asteapta un an dificil din punct de vedere politic. Partidele se vor inghesui sa ne castige voturile in fel si chip iar candidatii ne vor promite marea cu sarea, totul pe fondul unei situatii sociale destul de complicate, cu o tara guvernata de tehnocrati care vor sa impace toata clasa politica si cu un presedinte care parca este un pic mai ineficient si mai inexistent pe scena politica chiar si decat Emil Constantinescu, cel care, la finalul singurului sau mandat de presedinte, se declara „invins de catre sistem”.

Politic Scam profita de acest inceput de 2016 si va ureaza un An Nou in care sa ne lasam cu totii mai putin manipulati de vorbe si sa ne lasam convinsi doar de faptele celor care ne vor cere voturile.

Sa avem cu totii un an linistit!

Share.

Despre Autor

Lasa un raspuns

fourteen + 13 =