Un material publicat de Bureau of Investigative Journalism (BIJ) impreuna cu Sunday Times face deja valuri in mass-media internationala. BIJ este o organizatie non-profit, infiintata in 2010, cu sediul in Londra, care efectueaza impreuna cu publicatii consacrate investigatii identificate a fi in interesul publicului larg.

Ultimul material, publicat pe 2 Octombrie, descrie cum Pentagonul (da, institutia aceea care isi are sediul in cladirea unde inca mai cauta unii de 15 de ani avionul care ar fi intrat in ea la 9/11) a platit unei firme de PR britanice 500 de milioane de dolari (mai mult de 100 de milioane pe an) pentru realizarea unor stiri si filme de propaganda false in Irak.

BELL POTTINGER

Probabil ca numele nu va spune nimic, insa Bell Pottinger este o firma de PR si comunicare britanica, de anvergura internationala, cu sediul in Londra dar care are filiale si contracte pe toate continentele. Aceasta firma a fost aleasa de Pentagon, pe criterii ce raman necunoscute publicului larg, pentru a-i fi incredintat contractul de jumatate de miliard de dolari pe 5 ani in legatura cu fabricarea unor false stiri si a unor false clipuri de propaganda in Irak, clipuri care sa portretizeze in mod negativ Al Qaeda si pe teroristii care, chipurile, ar fi constituit un pericol mai mare decat reprezentau ei in realitate. Pe scurt, Bell Pottinger a fost angajata sa faca acelasi lucru pe care il facea si Hitler in timpul celui de-al doilea Razboi Mondial – propaganda militara. Singura diferenta (sau poate asemanare?) este ca atunci Hitler folosea propaganda militara in folosul celui de-al treilea Reich (Heil, Hitler!) pe cand acum ocupantii Biroului Oval folosesc propaganda militara in folosul SUA (Welcome to USA!).

Erau trei tipuri de clipuri video pe care le realizam in Irak…

Contractul era atat de mare si implicatiile atat de uriase incat compania ajunsese sa angajeze la un moment dat 300 de britanici si irakieni in Irak pentru a lucra la propaganda militara pusa la cale de Pentagon. Firma de PR britanica a incheiat contractul (misiunea) in 2011, ulterior schimbandu-si si actionariatul; in prezent se neaga orice implicare in operatiunile de tipul „black operations” pe care le vom descrie mai jos.

Unul dintre fostii angajati ai Bell Pottinger, un specialist in editare pe nume Martin Wells, care a lucrat in Irak intre anii 2006 si 2008, a dezvaluit cum Pentagonul le cerea sa realizeze trei tipuri de clipuri video:

  • reclame anti-Al Qaeda – acestea erau realizate in maniera reclamelor TV si trebuiau sa portretizeze Al Qaeda si pe teroristi intr-o lumina proasta; Pentagonul isi lua astfel masuri ca nu cumva populatia irakiana sa se trezeasca la realitate si sa realizeze (asa cum acum au inceput de exemplu libienii sa realizeze) ca sosirea americanilor in tara lor nu numai ca nu le-a adus prosperitate, ba dimpotriva, le-a imputinat rezervele de petrol si le-a distrus orasele, infrastructura si societatea… Astfel, populatia irakiana era treptat indoctrinata cu ideile americanilor si cu „adevarul” in varianta americana – manipularea mediatica functiona perfect!
  • stiri „arabe” – acestea erau clipuri de propaganda care trebuiau sa prezinte „stiri”, dar intr-o maniera care sa le dea o oarecare veridicitate; astfel, cameramanilor si editorilor firmei britanice li se cerea sa mearga pe teren unde sa filmeze si sa realizeze anumite materiale video ca si cum ele ar fi fost realizate de catre televiziunile arabe din Irak sau din regiune! Astfel, se filma intr-o anumita lumina, la o rezolutie mai proasta si se puneau voci arabe care sa descrie imaginile, ca si cum, sa spunem, clipul ar fi fost realizat de localnici. Ulterior clipul era distribuit prin intermediul unor contacte la televiziunile locale, arabe. Populatia avea impresia ca materialele erau realizate de „ai lor” si credeau cu atat mai mult in veridicitatea acestora – manipularea mediatica functiona perfect!
  • clipuri de propaganda terorista – da, asa cum ati auzit, Pentagonul a platit o mare parte din suma de jumatate de miliard de dolari pentru ca Bell Pottinger sa realizeze clipuri false cu teroristi. De ce? Imediat…

Pentagonul a platit o firma de PR britanica sa realizeze clipuri false cu teroristi

Pentagonul a solicitat celor de la Bell Pottinger sa realizeze aceste clipuri care sa para a fi clipuri de propaganda ale Al Qaeda. Greu de crezut, nu? Si totusi, angajatul firmei de PR britanice a primit o justificare si pentru aceasta solicitare.

Pentagonul solicita britanicilor ca aceste clipuri sa respecte anumite cerinte:

  • sa fie realizate exact in stilul clipurilor video de propaganda terorista
  • sa fie codate intr-un anumit format si sa contina un anumit cod de tracking
  • sa fie puse pe un anumit tip de CD
  • sa poata fi deschise doar cu Real Player

Ultima cerinta avea si o justificare – Real Player, pentru a deschide un clip, se conecteaza la Internet. Conectandu-se la Internet, clipul respectiv oferea apoi informatii in Google Analytics despre IP-ul celui care ar fi deschis videoclipul si locatia acestuia (tara si orasul de unde l-a deschis). Astfel Pentagonul dorea sa urmareasca unde ajung acele videoclipuri de propaganda si cine le urmareste.

Unul din modurile de operare ale americanilor pentru „distribuirea” acestor CD-uri era foarte simplu – faceau o serie de copii ale CD-ului original si apoi, in momentul in care militarii americani perchezitionau anumite case sau locatii, de exemplu, sub orice pretext, lasau cate o copie a CD-ului in acele locatii, ca si cum CD-ul s-ar fi aflat deja in locatia respectiva. Cei care veneau in urma americanilor si gaseau CD-ul, il deschideau pe calculator iar apoi, vazand ce contine si daca aveau anumite legaturi cu reteaua terorista, incercau sa trimita acel CD unor membri Al-Qaeda, americanii incercand sa targeteze ulterior locatiile respective.

Intrebari de final

O multime de astfel de filme de propaganda militara au fost create de Bell Pottinger in cei 5 ani de „misiune” sau de contract cu Pentagonul, multe fiind incarcate pe Youtube pentru a fi vizualizate de intreaga planeta. Multe din „atrocitatile” comise in Irak au fost de fapt realizate de catre actorii de ocazie angajati de britanici in beneficiul Pentagonului…

Raman cateva intrebari:

  • in legatura cu filmele cu falsi teroristi: o fi „uitat” Pentagonul metehnele din Irak si acum nu mai procedeaza la fel in Libia, Siria, Afganistan sau alte zone „fierbinti” de pe Glob? Cate din filmele cu „teroristi” sau cu „executii” pe care le distribuie acum mass-media internationale sunt produse la comanda americanilor?
  • in legatura cu filmele cu „stirile autohtone”: o fi „uitat” Pentagonul metehnele din Irak si acum nu mai procedeaza la fel si in tarile pe care le ocupa de jure sau de facto? Cate din stirile pe care le vedem acum la TV, in Romania sau in alte tari in care americanii au amplasat dispozitive militare, sunt reale si cate sunt produse la comanda americanilor dar facute sa para a fi autohtone? Apropos, va mai amintiti scandalul cu „traficantii de arme”? Tot niste britanici au realizat „reportajul”…

Manipularea mediatica in scopuri militare si strategice exista si este inca pusa in practica, de americani si nu numai. Din pacate, la tehnica de editare care exista in prezent, este greu sa deosebesti adevarul de minciuna in ceea ce priveste materialele video. Ceea ce pare a fi o executie reala nu este de fapt decat un film de propaganda sau un film menit sa iti gaseasca IP-ul calculatorului – nu de alta, dar maine sa aiba de ce te acuza ca esti un potential terorist radicalizat…

Foto – Zuma press

Share.

Despre Autor

2 comentarii

Lasa un raspuns

14 − 1 =