Scrisoare deschisa iubitei mele

Scumpa mea iubita,

Scriu zilnic pe Politic Scam despre manipulare – fie ca e politica, sociala sau mediatica. Dezvaluim aici metode si tehnici pe care le folosesc politicieni, personalitati publice, institutii publice, trusturi de presa, jurnalisti  dar si companii comerciale, toate cu scopul de a ne influenta comportamentul – unii cersesc voturile noastre, altii aprecierile insa cu siguranta companiile cersesc banii nostri din buzunar (daca ii avem). Companiile comerciale ar face orice ca zilnic sa ne vanda produsele lor si sa ne determine sa revenim cu drag si sa cumparam de zeci sute de ori aceleasi produse. Pentru asta au apelat la tot felul de tehnici de influentare sociala – pe unele le-am mai descris, pe altele le vom descrie, dar cert este ca nu banuiesc comerciantii de prea multa corectitudine in lumea asta mercantila: majoritatea dintre ei ne manipuleaza cu scopul de a ne face sa cumparam de la ei si nu de la companiile concurente.

Ce-ai spune insa daca ai sti ca sunt zile in care toate companiile la nivel international isi dau mana si folosesc aceeasi strategie de manipulare, fara sa se uite carcotas unii la altii?

Draga mea, aceste zile sunt zilele internationale inventate indeosebi pentru sporirea vanzarilor. Si, pentru ca nu erau suficiente doar zilele, s-au inventat si personajele aferente, ca simbol sau, cum spun publicitarii, „vector de imagine”:

  • Mos Craciun – desigur, comerciantii nu erau satisfacuti cu ce cumparau oamenii de Sarbatori si atunci dupa ce o companie americana celebra a decis refacerea imaginii lui Mos Craciun, restilizarea avand un efect deosebit din punct de vedere al vanzarilor, ceilalti comercianti profitand de imaginea acestui personaj si folosindu-l promotional, Craciunul a fost asociat mereu cu o goana nebuna dupa cumparaturi: ne cumparam de Craciun de la dulciuri pana la tigai, frigidere si masini de spalat, ca doar, na, tot e promotie!
  • Iepurasul de Pasti – la fel, un simbol care a fost re-inventat intr-o alergatura nebuna dupa cadouri si cumparaturi: de la haine la…dulciuri, tigai, frigidere si masini de spalat. A! Si prezervative in forma de inimioara ca doar…e vorba de iepuras.
  • Black-Friday – nu mai detaliez, o nebunie de zi in care, chipurile, comerciantii reduc totul. O manipulare sociala care ia proportii fix in ziua respectiva, intrucat nimeni nu sta sa verifice preturile dinainte si cele de dupa reducere. Astfel ca au fost comercianti care au „redus” scotand de fapt produsele la vanzare mai scump. Am spus „ziua respectiva”? Am omis sa-ti amintesc ca aceeasi comercianti, in goana lor dupa banii nostri, tin Black Friday de 3-4 ori pe an pentru 2-3 saptamani la fiecare „aniversare”.
  • Halloween – din nou, o mare „sarbatoare” inventata afara si adusa si la noi, pentru ca tinerii sa cumpere costumatii idioate si sa isi cheltuiasca banii in cluburi, ca deh, e Halloween. Si, din nou, ace, brice si carice, frigidere si masini de spalat…

Iubito, cu voia ta, ajung si la sarbatoarea de St. Valentine’s. Nu e „Sfantul Valentin”, ca asta se sarbatoreste la biserica (altii care atenteaza la banii nostri) precum Black-Friday de vreo 7 ori pe an si nu cade niciodata pe 14 Februarie. Nu e nici „Dragobetele” de pe 24. E…St. Valentine’s sau Valentine’s sau „de Valentin” sau cum vrei tu sa ii spui. E treaba aia cu multe inimioare pe ecranul de la Facebook, iubito, ca sa iti spun asa, ziua aia in care isi pun magazinele in vitrine numai inimioare – cutii de bomboane in forma de inimioare, recipiente cu inimioare pe ele, prezervative in forma de inimioare, etc., etc., etc. Ei bine, iubito, nu am de gand sa iti iau nicio cutie cu bomboane, pentru ca te pricepi sa faci prajituri mult mai bune. Nu-ti iau nici vreo cana stupida cu inimioara pe ea, avem destule. Nu voi lua nici prezervative in forma de inimioara, mai avem unele normale acasa si oricum, ma tem sa nu ma stranga din cauza formei de inimioara prezervativul asta de Valentine’s, intelegi tu…

Si, ca sa fiu sincer, n-o sa-ti spun nici „te iubesc” altfel decat o fac zilnic. Si asta pentru ca, iubito, St Valentine’s nu este decat o manipulare sociala – una care apeleaza la instinctul vostru primar, al femeilor, de a fi iubite, protejate, de a vi se aduce cadouri (in epoca de piatra iti aduceam in pestera unde stateam vanat, mai tii minte?), de a vi se spune cuvinte frumoase. St. Valentine’s este o sarbatoare care apeleaza gratis la sentimentele tale, iubito, ca femeie, intrucat iti doresti sa fii iubita, si ma manipuleaza pe mine, iubito, atentand la buzunarul meu, sa ma determine sa iti fac cadouri, sa iti cumpar prostioare si sa iti rostesc cuvinte de amor.

Ei bine, iubito, anul asta nu pupi nimic de la mine. Nu vreau sa ma mai las manipulat. Iti voi spune „te iubesc” la fel ca in fiecare zi, „la multi ani” iti voi spune cand vine ziua ta, prezervative luam cand ni se termina cele din noptiera (si in niciun caz un prezervativ in forma de inimioara!), dulciuri nu ne trebuie, si asa suntem la cura (si faci tu diseara o prajitura mai buna) iar flori nu mai avem unde pune in casa pe care ti-ai transformat-o in florarie.

Te iubesc mult de tot…

Share.

Despre Autor

Lasa un raspuns

fifteen − 6 =