Fumezi sau nu, acest articol explica ineficienta tuturor campaniilor sociale structurate pe mecanismul generarii sentimentului de frica. Ati observat cum incearca autoritatile sa abordeze orice problematica de acest gen? Campanii publice extrem de agresive vizual care incearca sa te faca sa abandonezi obiceiul nesanatos sau periculos, fie el fumat, condus sub influenta bauturilor alcoolice, viteza la volan, consum exagerat de zahar sau de alcool.

Campanii impotriva fumatului. Daca analizam fotografiile care insotesc pachetele de tigari constatam ca prezinta niste imagini oribile care te duc cu gandul la cele mai cumplite boli pe care le genereaza sau le favorizeaza fumatul. E limpede, fumatul ucide. Eficiente? NU!

Campanii pentru folosirea prezervativului. Daca analizam campaniile publice de constientizare a pericolului unor boli incurabile, cum ar fi HIV, din nou, avem de-a face cu imagini care infatiseaza oameni pe patul de moarte, mesaje care te rascolesc sufleteste, ce mai, tot tacamul manipularii emotionale. E limpede, bolile cu transmisie sexuala pot ucide. Eficiente? NU!

Campanii impotriva vitezei la volan. Aceeasi situatie in cazul campaniilor impotriva vitezei sau condusului autoturismului sub influenta bauturilor alcoolice – fiare contorsionate, rude indurerate, suflete care se ridica cu parere de rau la cer si familii distruse. E limpede, viteza la volan ucide. Eficiente? NU!

De ce continuam sa fumam, sa facem sex fara prezervativ, sa mancam multe dulciuri, sa apasam la maxim pedala de acceleratie sau sa ne urcam la volan atunci cand am baut?

Raspunsul rezida in modalitatea in care psihicul uman reactioneaza la frica atunci cand aceasta este folosita ca si mijloc de persuasiune – atunci cand suntem pusi in fata unei perspective catastrofale (moartea in urma unei boli generate de fumat sau un accident in urma vitezei la volan), suntem tentati sa negam acea perspectiva, din instinct de conservare. In plus, dorinta de a ne simti liberi primeaza si atunci ne comportam exact opus ideii mesajului transmis: fumam mai mult, apasam pe acceleratie ca la cursele de street racing sau ne expunem altor pericole de care incearca sa ne fereasca reclamele campaniilor publice.

Ar putea avea efect campaniile de acest gen? Aceleasi studii sociologice spun ca da, este posibil. Dar cum?

In ce masura o campanie de tipul celei anti-fumat ar putea avea succes?

Psihologii spun ca factorul emotional declansat de imaginile de pe pachetele de tigari nu este suficient pentru a convinge fumatorii sa isi abandoneze viciul, insa cu un mic ajutor ar putea avea efectul scontat: campaniile trebuie sa contina un mesaj de autoeficienta. Autoeficienta este sentimentul pe care il are o persoana ca poate pune in aplicare masurile sugerate. Exemplu: fumatul ucide – adreseaza-te call-centerului nostru pentru a vedea cum poti scapa de acest efect nociv; sau: viteza ucide – organizam cursuri gratuite de sofat prudent; sau: HIV ucide – este suficient sa te protejezi cu prezervative pe care le gasesti la orice colt de strada.

Mecanismul spune ca daca tot apelam la resortul fricii ca si instrument de convingere trebuie sa aratam si ce pot face cei carora ne adresam pentru a se proteja de evenimentul nedorit. Se impune, daca vreti, un call-to-action: orice reclama are nevoie de asa ceva, orice site, orice promotie; ii spui publicului ce vrei sa ii spui, fie ca ii arati un produs, fie ca ii prezinti o oferta de vacanta in Honolulu de sarbatori, dar neaparat trebuie sa incluzi un call-to-action in cadrul promotiei – arata-i de unde sa poata cumpara produsul respectiv, in ce magazine, unde sunt situate, daca poate sa sune pentru a rezerva un bilet, daca poate sa cumpere online, etc. Cum ar fi sa ni se promoveze un produs fara ca sa ni se spuna si unde putem gasi acel produs?

La fel si in cazul reclamelor sau mesajelor de interes public: fumatul ucide! Bine, si ce pot sa fac sa ma las de fumat? De regula specialistii (tehnocratii si birocratii) din agentiile guvernamentale uita sa includa acest call-to-action in mesajele publice iar reclamele de regula esueaza. Cati dintre fumatori s-au lasat de fumat la vederea imaginilor de pe pachetele de tigari? Nu stiu niciunul care sa fi fost convins, dar daca voi cunoasteti, va rog sa ne trimiteti un mesaj. Tare curiosi am fi sa il cunoastem si noi.

Ca o concluzie: uneori campaniile sociale, daca nu respecta regulile persuasiunii, esueaza lamentabil. De aceea, ani buni de acum inainte, se va muri din cauza fumatului, din cauza vitezei, din cauza HIV si in definitiv, din cauza incompetentei unor birocrati si functionari publici care cred ca le stiu pe toate si se apuca de creat reclame si campanii publice.

Share.

Despre Autor

Lasa un raspuns

10 + 16 =