Observam aproape saptamanal cum Guvernul, indiferent ca vorbim de Guvernul Ciolos sau de orice alt guvern, anunta anumite masuri sau ia anumite decizii care sunt receptate extrem de pozitiv de catre populatie, dupa care, la putin timp, schimba ceva si modifica anuntul initial. De multe ori presa catalogheaza aceste modificari drept „balbe guvernamentale”, dar totusi, din aceste „balbe” imaginea guvernului are de castigat. Cum e posibil?

Exista o anumita tehnica de manipulare binecunoscuta echipelor de consilieri de imagine ai celor care se afla la guvernare: tehnica amorsarii, cunoscuta si sub denumirea de tehnica low-ball. Aceasta tehnica presupune aruncarea de catre agentul manipulator (in cazul nostru Guvernul Ciolos) a unei oferte catre cel manipulat (publicul larg) pe care acesta din urma sa o accepte, dupa care manipulatorul anunta ca una din conditiile ofertei se modifica astfel incat oferta initiala devine acum o oferta pe care cel manipulat nu ar fi acceptat-o de prima data dar pe care o va accepta daca tehnica low-ball este jucata cum trebuie. Ca atunci cand un vanzator iti prezinta un autoturism pe care ti-l doresti si despre care iti spune ca are un discount la vanzare de 25%, esti incantat de optiunile lui, de cum arata, de cum te simti la volan, dar cand, dupa ce te-ai exprimat verbal ca ti-l doresti si ca vrei sa il cumperi si esti pregatit sa scrii cecul pentru a-l achizitiona, vanzatorul te anunta ca de fapt reducerea se aplica doar la varianta de top a acelui autoturism, care are toate optiunile incluse, nu si la autoturismul dorit de tine. Studiile psihologice si experimentele sociale dar si practica ne spun ca in proportie extrem de mare cel manipulat va cumpara si in acest caz autoturismul desi acesta este mai scump cu 25% fata de ceea ce credea initial, autoturism pe care nu l-ar fi cumparat daca nu ar fi fost atras mai intai de acea reducere atractiva.

Exemplu concret de folosire a tehnicii de manipulare low-ball in politica romaneasca: Dacian Ciolos anunta ca de la 1 Ianuarie impozitul pe dividende va fi de 3%. Toti comerciantii/patronii/antreprenorii/micile intreprinderi se bucura si il crediteaza pe Ciolos cu un grad extrem de mare de sustinere a acestei masuri. Aceasta sustinere se transforma, pentru orice politician sau autoritate publica, in grad mare de incredere castigat in urma unui singur anunt. Ulterior insa, vine „schimbarea”: da, masura se va aplica intocmai, dar nu de la 1 Ianuarie 2016, asa cum se anuntase initial, ci de la 1 Ianuarie 2017.

Ce se intampla? Ai crede ca vor fi valuri de protestatari si de nemultumiti pe strazi de aceasta noua inselatorie politica guvernamentala – gresit! Experimentele au aratat ca in cazul unei manipulari prin tehnica low-ball aproape toti cei care si-au aratat la inceput entuziasmul fata de oferta initiala vor ramane sa sustina sau sa cumpere oferta modificata. Aceasta pentru ca manipularea functioneaza perfect si in politica iar politicienii si armata lor de consilieri de imagine, psihologi si sociologi o stiu si o aplica.

Schema, in politica, nu este menita a va insela in sensul clasic al cuvantului, intrucat nu va baga nimeni mana in buzunar – este doar menita a castiga simpatia electoratului, dar si aceasta tot o forma de manipulare este.

Revenim: ni-l inchipuim pe Dacian Ciolos care, desi tehnocrat, a inceput sa se formeze deja ca politician. El are de anuntat o masura – diminuarea impozitului pe dividende de la 16% la 3% de la 1 Ianuarie 2017. Totusi, daca ar anunta acest lucru in acest mod, direct, nu ar castiga aproape nimic la capitalul de simpatie al viitorului sau electorat. Atunci cum procedeaza? Anunta mai intai ca aceasta masura se aplica de la 1 Ianuarie 2016, generand un entuziasm al mediului economic si de afaceri, dupa care retrage „oferta initiala” si anunta ce avea el de anuntat de la bun inceput: masura se aplica de la 1 Ianuarie 2017. A castigat astfel simpatia publicului larg care il va sustine in acest demers, indiferent ca ceea ce a facut Ciolos se numeste manipulare politica.

Idem, acum ceva timp, acelasi Dacian Ciolos anunta o masura care, in contextul evenimentelor de la Colectiv, a generat simpatia unei mari parti a populatiei, in special populatia intelectuala – premierul anunta ca nu va mai acorda bani bisericilor in cadrul bugetului pe 2016. Entuziasm general, in special dupa modul dezastruos in care patriarhul Daniel se exprimase vis-a-vis de cei care decedasera in club, catalogandu-i „satanisti”. Ulterior, Ciolos a reformulat „oferta” spunand ca de fapt nu va mai da bani pentru a se construi alte biserici, dar va prevede bani in buget pentru finalizarea bisericilor nefinalizate. A ramas cu simpatia unei parti mari din electorat, anuntand printr-o tehnica de manipulare o masura care ar fi trebuit sa sune altfel de la bun inceput.

Tehnica de manipulare low-ball este folosita des de clasa politica si, asa cum vedem, inclusiv de tehnocratii care doresc sa ajunga politicieni, aceasta in scopuri pur electorale: se doreste castigarea simpatiei publicului, simpatie care  devine capital de imagine si de incredere, care la viitoarele alegeri se va transorma in voturi.

Simplu?

Share.

Despre Autor

Lasa un raspuns

eight + 11 =