In editorialul de azi vom face ceva diferit – ne vom plasa, empatic, de partea cealalta a baricadei: ne imaginam ca suntem politicieni si ca dorim sa castigam voturile electoratului. Cat mai multe, cat mai repede sau, daca e posibil, macar pana la viitoarele alegeri. Ce facem daca nu cunoastem tehnici de comunicare, tehnici de persuasiune si tehnici de manipulare politica?

Daca este sa pui aceasta intrebare tinerilor politicieni, cei care se inscriu in partide cu gandul de a face ceva pentru tara si de a accede in functii administrative si de conducere, iti vor raspunde ca singura solutie este de a te prezenta ca si membru al partidului respectiv, de a-ti prezenta platforma program, personala sau a partidului, de a le spune oamenilor ce doresti sa faci pentru ei. Din pacate nimeni nu se uita pe platforme program iar de promisiuni e lumea satula pentru ca a tot fost pacalita de altii ca tine inaintea ta.

Daca este sa pui aceasta intrebare politicienilor cu experienta, presupunand ca ai fi „de-al lor” si ca au incredere in tine, iti vor prezenta toata gama de metode de la cumpararea voturilor prin oferirea unui kilogram de zahar sau faina, organizarea unor chermeze campenesti electorale in care sa oferi gratis mici si bere alegatorilor, fraudarea rezultatelor prin consemnarea altor cifre in procesul verbal intocmit de presedintii sectiilor de votare si pana la umplerea autobuzelor electorale pentru a asigura transportul unor oameni la 10 sau 20 de sectii  in ziua respectiva pentru a vota multiplu, nimic nu lipseste din arsenalul politicienilor „cu experienta” atunci cand  vine vorba de voturile populatiei.

Si totusi, care este modalitatea prin care sa convingi eficient electoratul fara a apela la tehnicile de manipulare politica sau la metodele deloc ortodoxe descrise mai sus? Raspunsul este unul singur: prezentarea faptelor pe care le-ai facut si realizarilor pe care le-ai avut pana atunci. Faptele tale ca om, faptele tale ca profesionist, faptele tale pe o anumita functie si, de ce nu, faptele tale ca si politician. E drept, atunci cand nu ai cu ce sa te prezinti, din aceste puncte de vedere in fata electoratului singura sansa care iti ramane este ori sa apelezi la manipulare ori sa apelezi la cumpararea voturilor.

Pentru ca sa fim pe deplin sinceri cu cititorii, sursa de inspiratie pentru acest editorial o reprezinta Cristian Busoi. Un tanar politician liberal, ales in interiorul partidului ca fiind candidatul ideal pentru Primaria Capitalei, desi la momentul alegerii lui era nume  cvasi-necunoscut pentru bucuresteni. E drept, de cand a inceput inclusiv Klaus Johannis sa incerce metode de transfer pozitiv de imagine scotandu-l la plimbare prin Capitala pe la cate un eveniment, Cristian Busoi a inceput sa apara mai des la emisiuni tv, a inceput sa fie invitat la talk-show-uri, a inceput sa ii fie ridicata mingea la fileu tot mai des de catre jurnalisti, indiferent ca trustul de presa din care fac parte a pactizat sau nu cu actuala putere a tehnocratilor.

Cu ce s-ar putea lauda Cristian Busoi in fata electoratului si ce fapte ar putea sa il recomande? Nu prea exista sau daca exista nu am auzit noi. Faptul ca ai condus Casa Nationala de Asigurari de Sanatate sau ca ai fost propulsat in Parlamentul European unde nu a mai auzit nimeni de tine nu constituie criterii pe baza carora sa fii votat de bucuresteni intr-o functie in care predecesorii tai condusesera ori vreun minister, ori vreun partid ori macar vreun spital.

In ceea ce priveste carisma, necesara oricarui politician, din nou, Cristian Busoi, asa cum i-am vazut prestatia la emisiunile tv, sufera din plin.

In ceea ce priveste tehnicile de comunicare/persuasiune, candidatul Cristian Busoi pare un novice. Nu am vazut la acesta nicio sclipire, am vazut doar o liniaritate a comunicarii, in care se complace cu brio, desi invitatii din studio si moderatorii se straduiesc sa il ajute. Am mai vazut un candidat care este atat de prost indrumat de consultantii politici pe care ii are sau executa atat de prost indicatiile lor incat nu credem nici macar ca va ajunge in postura de a candida la Primaria Capitalei si ca locul acestuia va fi luat de catre altcineva.

Doua gafe monumentale pe care le-a facut recent Cristian Busoi: una de comunicare, incercand sa manipuleze electoratul prin pozitionarea anticipata pe o functie pe care o doreste si alta de strategie politica.

Prima, comunicatul de presa in care acesta spunea nici mai mult nici mai putin ca „in contextul in care bucurestenii pot beneficia de reducerea de 10%, consider ca este dreptul lor de a alege cand sa plateasca factura, dar mai ales modalitatea prin care o pot face. De aceea, solicit administratiilor celor sase sectoare sa informeze cetatenii, pentru a evita cozile la plata impozitului, ca au la dispozitie trei luni de zile pentru a beneficia de reducerea de 10% si ca pot plati si online.” Aici, Cristian Busoi recurge la o tehnica de manipulare care presupune ca atunci cand candidezi pentru o functie deja sa adopti un comportament, un discurs si sa prezinti solutii ca si cum te-ai afla deja in acea functie, astfel incat electoratul sa te identifice ca pe castigatorul alegerilor respective.  In acest caz echipa din spatele lui Cristian Busoi emite un comunicat de presa in care trage de urechi primariile de sector ca si cum ar fi deja Primarul General in functie. O greseala la fel de mare precum penibilul situatiei pentru ca in acest moment Cristian Busoi nu este decat un cetatean al Capitalei, la fel ca alti cetateni. Pozitionarea, in acest caz nu trebuia sa fie facuta cu un Busoi jucandu-se in comunicate de-a Primarul General, ci prin pozitionarea lui ca si locuitor al Capitalei, ca si contribuabil care doreste sa isi plateasca taxele si nu poate din cauza primariilor de sector. In felul acesta maine va solicita deszapezirea Capitalei in regim de urgenta sau, de ce nu, fluidizarea traficului. O greseala de pozitionare pe care o atribuim consilierilor sai, intrucat a fost produsa printr-un comunicat de presa (nu credem in niciun caz ca isi scrie singur comunicatele).

A doua greseala, de strategie politica: dupa ce Alina Gorghiu, presedinta PNL, al carui membru este Cristian Busoi, a lasat usa deschisa negocierilor cu orice partid, intrucat nici PNL dar nici PSD nu pot face singuri majoritatea care sa le asigure guvernarea dupa alegerile parlamentare, Cristian Busoi s-a gandit sa fie mai categoric si sa spuna fix ce gandeste. Astfel, acesta a declarat ca „este exclus orice alianta cu domnul Basescu si partidul domnului Basescu. Chiar nu cred ca se pune problema unei aliante cu PMP. Si o spun cu sinceritate.”

Asadar, avem un candidat ca si desemnat din partea PNL pentru Primaria Generala, un candidat care nu stie sa vorbeasca pentru a comunica un mesaj adecvat dar nici sa taca pentru a nu gresi cand nu e cazul, in special cand iti contrazici sefa de partid. Foarte posibil, in aceste circumstante, asa cum am mai spus, PNL sa il inlocuiasca pe Cristian Busoi la fel cum a fost inlocuit Catalin Predoiu din tandemul pe care il facea cu Klaus Johannis, tandem in care electoratului ii era prezentat un Predoiu ce urma sa fie viitorul premier.

Asadar, in politica, daca nu ai fapte sau experienta care sa iti probeze competenta pentru pozitia publica pe care vrei sa o ocupi si majoritatea politicienilor nu se pot lauda cu cine stie ce realizari, iti mai raman siretlicurile – metodele de manipulare sau cumpararea si fraudarea voturilor. Trist dar adevarat. Iar din punctul acesta de vedere, Cristian Busoi neavand nici carisma necesara si nestapanind domeniul comunicarii asa cum trebuie, risca sa nu mai existe in politica de varf.

De aceea, noi, la Politic Scam, ne straduim sa identificam in fiecare zi tehnici de manipulare folosite de catre politicieni tocmai pentru ca voi, alegatorii, sa fiti in postura de a evalua orice candidat nu dupa cum isi doreste el sa il vedeti ci dupa faptele sale, dupa experienta, dupa orice alt criteriu de performanta. Aceasta pentru ca de 25 si mai bine de ani ne-am saturat cu totii de minciuni electorale si promisiuni uitate a doua zi dupa castigarea alegerilor.

Share.

Despre Autor

Lasa un raspuns

eleven − 10 =