Am urmarit ieri o emisiune in care Traian Basescu si-a demonstrat inca o data calitatile de politician, unul dintre cei mai abili din Romania, am spune noi, si nu o spunem cu niciun fel de conotatie. Pur si simplu fostul presedinte se pricepe de minune sa tina un discurs politic, sa empatizeze cu moderatorul emisiunii, sa convinga audienta, sa replice la atacurile care il vizeaza, sa atace adversarii politici dar si sa…manipuleze subtil electoratul si de fapt asta inseamna sa fii un om politic in societatea de azi. Asa cum va spuneam, electoratul roman este unul care voteaza emotional si este extrem de important sa stii sa iti atragi publicul pentru a-ti apropia voturile la momentul decisiv.

Analizand emisiunea din punct de vedere al tehnicilor de comunicare, persuasiune si manipulare folosite de catre fostul presedinte in discursul sau, am putut identifica urmatoarele metode:

  • Îmi doresc 15-20% pentru Partidul Mișcarea Populară la alegerile locale” – tehnica folosirii rezultatelor unui sondaj formativ – conform unui sondaj de opinie difuzat de Digi 24, despre care am scris aici, PMP, formatiunea condusa de Traian Basescu, a fost cotata pe locul 3 in preferintele electoratului; in acel reportaj se vehiculau anumite procente care par a proveni din rezultatele sondajului de opinie difuzat, insa nu sunt decat niste procente propuse, aceleasi pe care le reaminteste si Basescu: 15-20%. Asadar, atunci cand un sondaj de opinie iti plaseaza partidul pe un loc care iti va permite sa negociezi Guvernul la momentul oportun ba mai mult, reportajul respectiv iti publica nu cifrele reale rezultate in urma sondajului ci cifrele pe care iti doresti tu sa le atingi, este limpede ca, in functia ta de sef de partid, vei profita la maxim de aceste procente si le vei vehicula la randul tau in spatiul public. Urmare a acestor strategii de imagine, PMP s-a plasat deja in perceptia electoratului pe locul 3 cu sanse mari la a obtine 15-20% din voturile de la alegeri. Din experienta noastra mesajul va fi transmis de catre reprezentantii Miscarii Populare in mod repetat pana la „locale”si, daca vor continua cu astfel de tehnici care nu vor fi contracarate de catre adversarii politici sau nu vor fi trecute prin filtrul gandirii de catre destinatarii mesajelor, adica publicul larg, chiar vor avea sanse reale de a obtine aceste tinte electorale.
  • Alegerea primarilor din primul tur este o greșeală care s-a făcut în timpul mandatului meu. Ca de altfel și votul uninominal, care a fost tot o greșeala. Iohannis, actuala majoritate parlamentară a avut ocazia să corecteza acest lucru. Votul uninominal l-au rezolvat, dar alegerea primarilor din primul tur nu.” – tehnica admiterii unor greseli minore pentru a parea mai credibil – atunci cand admitem in discursul nostru ca am gresit, parem mai umani, mai aproape de cei care ne urmaresc, intrucat toata lumea greseste. De regula politicienii nu admit cand gresesc iar atunci cand un politician o face, iese in evidenta. Recunoasterea greselii inseamna, in opinia celor care te privesc, corectitudine, iar Traian Basescu recurge si el la aceasta tehnica prin care atrage audienta si reuseste sa isi construiasca in continuare imagine. In plus, pe fondul admiterii greselilor proprii, dar care deja apartin trecutului, isi permite sa lanseze acuzatii la adresa presedintelui in exercitiu care la randul sau comite acum o greseala. Traian Basescu a mai apelat la aceasta tehnica de manipulare politica in momentul in care, aflat in confruntare televizata cu Adrian Nastase in timpul campaniei prezidentiale din 2004 se „lamenta”: „Măi, Adriane, ce blestem o fi pe poporul ăsta de a ajuns până la urmă să aleagă între doi foşti comunişti?” Aceasta „marturisire” in care Basescu isi admitea vina de a fi fost comunist i-a atras simpatia electoratului, alaturi de alte replici pe care le-a utilizat de-a lungul campaniei.
  •   „Ai valoare, ai voturi, nu ai valoare, nu ai voturi” – tehnica folosirii unor rime pentru ca mesajul sa fie retinut de catre public si luat ca adevarat – atunci cand folosesti rime si iti pui mesajul in vorbe care aduc a proverbe deja consacrate (ai carte – ai parte) publicul este mai usor de convins. Cartile de specialitate dau un exemplu eleocvent in acest sens: atunci cand avocatul lui O.J.Simpson, celebrul sportiv american judecat pentru crima, trebuia sa combata cumva probele aduse de catre procurori in sprijinul acuzarii, acesta s-a folosit de o stratagema – a luat manusile de piele pe care procurorii le adusesera ca proba ca fiind folosite de inculpat pentru a comite crima si le-a spus juratilor „If the gloves don’t fit you must acquit!„. E drept, manusile nu i se potriveau lui O. J. Simpson, insa aceasta era doar una din probele aduse de procurori. Totusi, pentru ca rezonanta celor spuse de catre Johnnie Cochran le-a ramas in mintea juratilor, a publicului dar si a judecatorilor, se crede ca aceasta stratagema a avut un rol esential in achitarea sportivului de culoare. Traian Basescu foloseste aceeasi strategie pentru a transmite mesajul sau: partidul meu are voturi, are valoare, este un partid cu multi adepti, dorim sa ne batem pentru Primaria Capitalei, dorim sa ne jucam rolul nostru in ecuatia politica.

Acestea sunt doar cateva din strategiile de comunicare/persuasiune si manipulare politica pe care le foloseste fostul presedinte pentru a atrage electoratul de partea sa. Opinia noastra este ca, daca va continua in acest ritm si nu va face pasi gresiti, chiar ii va iesi iar PMP va ocupa intr-adevar locul 3 in „batalia pentru locale”.

Share.

Despre Autor

Lasa un raspuns

1 × four =