Transferul de imagine este o tehnica de manipulare, nu numai politica ci generala, si consta in promovarea unui produs/candidat/serviciu prin asocierea acestuia cu un vector de imagine pozitiva, cel mai adesea o persoana care se bucura de increderea publicului larg. Increderea nu presupune faptul ca acea persoana ar fi experta in folosirea sau utilizarea bunului respectiv, ci doar ca publicul o apreciaza in general si tinde sa acorde o mare incredere recomandarilor sale.

Sa luam un exemplu: Cristiano Ronaldo – il vedem in reclamele tv recomandand folosirea unui anumit tip de sampon. In acest caz produsul prezentat beneficiaza de imaginea pozitiva a fotbalistului si vanzarile vor creste, publicul avand tendinta de a cumpara sau macar incerca o data produsul. Cristiano Ronaldo nu este un expert in fabricarea samponului si nici nu cunoaste mai multe lucruri despre el decat replica din spotul comercial. Si totusi, cumparatorii vor avea un sentiment placut, familiar cand vor vedea produsul pe rafturi si vor dori sa il incerce, doar le-a recomandat Ronaldo asta, nu?

Transferul de imagine are loc adeseori si in politica – de cele mai multe ori un candidat cu notorietate sustine pe altul necunoscut, in acest caz cel din urma beneficiind de notorietatea celui dintai. Va amintiti celebrele panouri cu „Garantat Vanghelie” pe vremea cand Vanghelie insemna ceva in sectorul 5 al Capitalei? Controversata sau nu, metoda se pare ca a functionat iar candidatii care apareau pe bannerele publicitare au beneficiat din plin de imaginea primarului de sector.

Credeti ca acum ar mai utiliza cineva metoda si ar pune vreun candidat pe un panou publicitar langa Vanghelie cu textul „Garantat”? Poate doar adversarii politici pentru a atrage atentia asupra unor candidaturi ale unor politicieni compromisi sau care au fost sustinuti in trecut de catre Marian Vanghelie. In acest caz ar avea loc un transfer de imagine negativa, candidatii fiind ridiculizati prin asocierea cu acest personaj, cazut atat in sondaje cat si in dizgratiile colegilor de partid si justitiei romanesti.

Dar, ca sa revenim in actualitate, am scris despre aceasta tehnica de manipulare pentru ca ne-a atras atentia folosirea ei din plin de catre PNL: dupa ce au prezentat in timpul alegerilor prezidentiale ca si candidat la functia de premier pe Catalin Predoiu dar intre timp s-au razgandit, acum liberalii si-au dat seama ca favoritul partidului pentru alegerile de anul viitor de la Primaria Capitalei, recte cvasi-necunoscutul Cristian Busoi, nu au la dispozitie niciun vector de imagine care sa-l propulseze in sondajele de dinaintea alegerilor. De ce nu au liberalii niciun personaj la indemana e alta poveste si tine de motivul pentru care au iesit tinerii in strada acum o luna de zile, adica reformarea clasei politice pe motiv de incompetenta si de hotie din banii publici. Dar, asa cum spuneam, acesta este subiectul unui alt articol.

Asadar, intrucat liberalii au realizat impasul in care se afla au apelat la „apoliticul” Klaus Johannis, asa cum fac de regula partidele care si-au promovat candidatul la Palatul Cotroceni, iar acesta, ascultator, s-a debarasat de scumpa lui sotie si acum se plimba in public la brat cu Cristian Busoi.

Ca sa intelegeti si facand paralela cu exemplul precedent, Johannis joaca rolul lui Ronaldo, intrucat (inca) se bucura de o oarecare simpatie in randul roamanilor, in timp ce Busoi joaca rolul…samponului, Johannis practic incercand sa le spuna bucurestenilor ca la urmatoarele alegeri sa se spele cu el pe cap…

Metoda de manipulare „transferul de imagine” este asadar folosita si in politica, nu numai in mediul advertorial. Johannis se plimba cu Busoi pe la toate evenimentele, lucru remarcat si de alti jurnalisti, ceea ce spera ca ii va aduce lui Busoi un capital de imagine pozitiva prin prisma alegerilor de la Primaria Capitalei de la anul.

Va vom prezenta pe parcurs si alte situatii in care se incearca transferul pozitiv de imagine catre candidati mai putin cunoscuti sau care nu se bucura de notorietate; e una din metodele favorite ale politicienilor de a-si lasa urmasi politici.

Share.

Despre Autor

Lasa un raspuns

16 − sixteen =