E a doua oara anul acesta cand un proiect media de anvergura din Regatul Unit isi face de cap si manipuleaza cititorii in legatura cu ceea ce se intampla in Romania. Intr-un reportaj care urmeaza tiparul stabilit in primavara de asa numitii jurnalisti de la Sky News si reportajul lor trucat despre „traficantii de arme”, de aceasta data „jurnalistii” de la The Sun au realizat un reportaj in care prezinta cazul unor copii care lucreaza in Maramures la asamblarea jucariilor din ouale Kinder.

De la „traficantii de arme” ai Sky News la „copiii exploatati” ai The Sun – asemanari si deosebiri ale celor doua cazuri

Analizand cele doua cazuri, cel al „traficantilor de arme” si cel al „copiilor exploatati”, observam cateva asemanari:

  • in ambele cazuri este vorba de reporteri din Anglia – nu intamplator. Sa nu uitam ca aceeasi englezi sunt si cei care au mancat rahat despre „invazia romanilor” in Regat atunci cand aceasta tara care, iata, se pregateste sa plece din UE, a liberalizat piata muncii pentru romani si bulgari;
  • in ambele cazuri reporterii au cautat sa realizeze reportaje care sa aduca cititori/telespectatori in urma scandalurilor care au urmat; cu cat mai scandaloasa situatia, cu atat mai multi cititori are si publicatia;
  • in ambele cazuri reporterii au prezentat in mod eronat faptele, astfel incat sa se creeze o anumita imagine care ar fi generat scandalul mult visat – in primul caz era vorba de existenta unei rute de contrabanda a armelor, in al doilea de exploatarea copiilor de catre compania care produce ouale de ciocolata Kinder.

Singura deosebire intre cele doua cazuri este ca, daca in primul protagonistii, toti etnici maghiari (nu intamplator!) stiau ca participa la un reportaj trucat care urma sa denigreze imaginea Romaniei in lume, in al doilea protagonista, mama celor doi copii, a avut impresia ca participa la un reportaj facut pentru promovarea marcii Kinder in Regatul Unit.

Aceasta nu o exonereaza insa de vina, macar morala, de a nu cunoaste ca exploatarea muncii copiilor este interzisa iar fotografierea copiilor langa mama lor care munceste la ansamblarea oualelor de ciocolata nu face decat sa prezinte un caz de exploatare a minorilor.

Urmarile reportajului The Sun

Urmare a reportajului atat Protectia Copilului locala, din Carei, acolo unde domiciliaza familia respectiva, cat si DIICOT dar, nu ne indoim, si alte institutii, au deschis anchete proprii care sa investigheze la randul lor realitatea faptelor prezentate de „marii investigatori” de la The Sun.

Mama copiilor a declarat deja, atat lor cat si presei, ca reporterii au indus-o in eroare in legatura cu faptul ca fac un reportaj pentru promovarea oualor Kinder si in acest context i-au cerut sa isi aduca si copiii langa ea pentru a-i fotografia in timp ce lucreaza la ansamblarea jucariilor. Noi unii o credem, in special urmare a reportajului trucat din primavara a celor de la Sky News.

In plus, The Sun este cel mai important tabloid din Regatul Unit, iar cand spui „tabloid” spui fotografii cu fete deocheate, subiecte de scandal sau cu titluri gen „click-bait” care sa atraga atentia si multa imaginatie in prezentarea stirilor, ca sa nu spunem „dezinformare” sau „inscenare”. Dar, prostimea din Marea Britanie (sa nu credeti ca acolo sunt mai breji cititorii de can-can-uri) crede orice le baga tabloidele englezesti pe gat.

O concluzie…

E clar ca englezii ne-au luat de fraieri si isi fac jocul cu noi – au identificat in partile acestea ale Europei un popor care pune botul ori la bani (asa cum au facut-o idiotii din reportajul Sky News) ori la manipularile lor perverse, englezesti, dispus sa le faca jocul si sa contribuie la realizarea unor reportaje care sa devina virale si sa atraga scandal – aceasta inseamna vizualizari, unici pe site, ziare cumparate, emisiuni televizate cu record de telespectatori, pe scurt, bani!

Avem si noi o vina? Desigur. Manipularea are nevoie de doi protagonisti – nenorocitul de „jurnalist” englez care isi face meseria dar si prostimea care se lasa manipulata, pentru bani sau pentru ca a crezut ca promoveaza o anumita marca de dulciuri.

Si o recomandare…

Noi unii nu vom mai cumpara produse englezesti pana Marea Britanie nu opreste realizarea acestor reportaje. Asadar, timp de un an de zile (perioada care se va prelungi cu inca pe atat la fiecare reportaj de acest gen), nu mai cumparam nimic de la Marks&Spencers (si-asa nu ne placea marca). Mai stiti si voi alte magazine englezesti in Romania? Nu de alta, dar ar fi pacat sa le mai dam si bani unora care ne strica imaginea in lumea intreaga…

Share.

Despre Autor

Lasa un raspuns

three − one =