Daca nu v-ati intrebat de ce televiziunile isi aleg anumite culori, ar fi cazul sa o faceti – va lamurim in continuare de ce

Desigur, nu vorbim aici despre culorile politice ale celor doua trusturi de presa pentru ca in definitiv nici nu le mai stim: atat de multe aliante politice, schimbari si permutari au avut loc in Romania  in ultima vreme incat  vedem la Antene talk-showuri care il preamaresc pe Busoi iar la Realitatea vine cate un Dragnea caruia i se ridica un piedestal pentru a creste in sondaje. Nu facem politica, vorbim despre manipulare, asadar…

…intrebarea este alta: cunoasteti de ce Antena 3 (dar si alte televiziuni, cum ar fi Digi TV) foloseste preponderent culoarea albastra in sigla, vizualuri si decorurile din platourile de emisie, in timp ce Realitatea foloseste culoarea rosie in contrast cu galben? 

Alegerea culorilor nu este intamplatoare!

Experimentele psihologice care s-au facut pornind de la efectul culorilor asupra creierului uman au dezvaluit ceva extrem de important: culoarea albastra are un efect relaxant asupra noastra si de aceea suntem atrasi de decoruri/vizualuri albastre atunci cand dorim sa ne relaxam. Prin contrast, asa cum stim cu totii, culoarea rosie ne agita, ne pune sangele in miscare, ne ajuta sa devenim mai dinamici.

Ca o paranteza, in strainatate, daca ai masina de culoare rosie platesti mai mult la asigurari tocmai din cauza faptului ca s-a constatat ca cei cu masini de aceasta culoare tind sa apese mai tare pe pedala de acceleratie si prin urmare sunt mai predispusi sa faca un accident.

Revenim la televiziuni: alte experimente au dezvaluit un amanunt la fel de important – culoarea albastra ne creeaza senzatia ca timpul trece mai repede. De aceea, daca pui pe cineva sa priveasca un decor albastru si il intrebi dupa o perioada oarecare cat timp a trecut, iti va spune ca a trecut mai mult timp decat in realitate dar si mai mult timp decat cineva care a fost pus sa priveasca in acelasi interval un decor galben.

Deci: rosul si galbenul, in contrast, ne agita si ne dau senzatia ca timpul trece mai greu, in timp ce albastrul ne relaxeaza si ne face sa credem ca timpul trece mai repede.

Cum ne manipuleaza asadar cromatica definitorie a celor doua televiziuni care se bat cap la cap in audiente si ce efect are aceasta manipulare mediatica asupra noastra? Cand avem senzatia ca timpul trece prea repede si cand prea greu?

Realitatea TV atrage si se adreseaza, atat prin cromatica dar si prin continutul stirilor si programelor, oamenilor dinamici, oamenilor care vor sa faca ceva, sa schimbe ceva in Romania, care isi doresc sa lupte pentru un viitor mai bun – oameni de actiune, intr-un cuvant, probabil si de o anumita varsta care le permite sa fie dinamici. Oamenii de actiune deja au senzatia ca timpul trece prea repede si ca nu pot face atat cat si-ar dori in decursul unei zile; de aceea, daca ar mai „beneficia” si de o cromatica albastra, care ar amplifica senzatia, ar alerga dupa telecomanda in secunda doi pentru a schimba canalul. Realitatea TV stie aceste lucruri si foloseste cromatica pe care o stiti: rosu/galben.

In acelasi timp, Antena 3 se adreseaza, atat prin cromatica dar si prin continutul stirilor si programelor, unei categorii de oameni pentru care timpul deja trece prea greu – in marea lor majoritate oameni cu probleme financiare, de sanatate, aflati in dificultati mari. Aceasta categorie de oameni are deja senzatia ca timpul trece prea greu, intrucat ar dori sa isi rezolve problemele cat mai repede insa nu reusesc. Multi dintre ei sunt la varsta pensiei, atunci cand ziua oricum ti se pare ca trece extrem de greu: lipsa de ocupatie, lipsa de activitate sau lipsa unui loc de munca, in cazul somerilor, deja genereaza aceasta senzatie. De aceea, daca acestia ar mai „beneficia” si de o cromatica galben/rosie, care ar amplifica senzatia, s-ar intinde plicitisiti dupa telecomanda si ar schimba canalul. Antena 3 stie deja aceste lucruri si foloseste cromatica pe care o stiti.

Eheeei, fidelizarea telespectatorilor nu este asa usoara pe cat ar crede lumea!

Concluzie

Atat Antena 3, cat si Realitatea TV sunt doua posturi care stapanesc extrem de bine tehnicile de manipulare mediatica. Alegerea culorilor definitorii si ale fundalurilor emisiunilor nu s-a facut intamplator – fiecare dintre trusturi stie sa isi atraga si sa isi fidelizeze, inclusiv cromatic, telespectatorii.

Post-scriptum: este deranjant cum societatea romaneasca s-a polarizat intr-un asemenea hal incat sa ne uitam urat unul la altul atunci cand aflam ca unul se uita la Realitatea si celalalt la Antena 3. Am sesizat si noi ca si altii ura din spatiul online, din social-media, pentru telespectatorii, majoritatea dintre ei pensionari, care au iesit ieri la mitingul Antenelor din Piata Constitutiei. Poate, dupa ce ati citit acest articol va veti schimba parerea despre televiziune ca si instrument de manipulare sociala si veti intelege de ce unele televiziuni au o anumita categorie de telespectatori iar alte televiziuni o alta. Si, sa nu uitam, vom ajunge cu totii la varsta la care ni se va parea ca timpul trece prea greu…

Share.

Despre Autor

Lasa un raspuns

19 − ten =