Astazi „implinim” 100 de articole pe Politic Scam, un proiect care isi propune sa dezvaluie zilnic tehnicile de manipulare politica, sociala si mediatica asa cum sunt ele folosite de catre politicieni, persoane publice, trusturi de presa, corporatii, etc. Proiectul nostru nu isi propune altceva decat sa elimine aceste practici din spatiul public, spatiul online si din comunicarea institutionala si interpersonala – suntem convinsi ca un spatiu public fara manipulare (o utopie, dar luam aceasta ipoteza) ar fi unul curat, ar gazdui o societate curata, asezata pe principii valorice si nu pe talentul oratoric si manipulativ al unora sau altora.

Daca vom reusi sau nu, aceasta depinde doar de noi, cei care identificam metodele de manipulare si vi le prezentam in articolele noastre si de voi, cititorii nostri, cei care pe masura ce ne descoperiti, ne cititi si identificati la randul vostru tehnicile folosite de catre cunoscuti, jurnalisti, politicieni si altii, veti fi in masura sa judecati altfel societatea in ansamblul ei sau diferite persoane in particular. Un politician incompetent care va cerseste votul manipulandu-va nu este cu nimic mai bun decat unul la fel de incapabil dar care nu cunoaste astfel de tehnici de manipulare si totusi constatam ca prima categorie de oameni politici au succes, atat in cadrul partidelor cat si la urne. Va mira ca l-au schimbat pe Cristian Busoi? Pe noi nu, si am aratat pe Politic Scam ca principala „vina” a acestui politician este ca nu cunoaste tehnici de manipulare, de oratorie/discurs si de persuasiune – prezenta lui este stearsa, neconvingatoare, in contrast cu a altor candidati. Ludovic Orban este mai uns cu toate alifiile din punctul acesta de vedere si, din pacate, are sanse mai bune decat Busoi. Spunem „din pacate” nu pentru ca am fi partinitori (ne-am propus de la inceput sa ramanem echidistanti si asa vom ramane) ci pentru ca nici Orban, nici Busoi, nici Firea si nici Basescu (despre care am auzit ca isi pregateste asiduu campania pentru Primaria Capitalei) nu vor face mai mult pentru Bucuresti. Mecanismele punerii in miscare a harniciei primarilor nu tin din pacate de dorinta acestora de a face ceva pentru cetatenii urbei ci de comisioanele care le revin in urma atribuirii contractelor publice, comisioane din care o parte importanta se intorc la partid.

Mai crede cineva ca partidele cheltuie atat cat cheltuie in campaniile electorale pentru ca apoi membrii lor sa ocupe niste functii retribuite cu 3000 de lei? Mai crede cineva dintre cititorii Politic Scam ca un politician isi doreste sa ajunga ministru pentru a lua el un salariu amarat de 4000 de lei sau pentru a face ceva pentru Romania? Hai sa fim seriosi… Si cu toate acestea, prefacatoria este maxima din partea politicienilor, la fel ca si din partea trusturilor de presa care ii sustin.

Si, pentru ca veni vorba de trusturile de presa, Politic Scam a dezvaluit in articolele publicate in categoria manipulare mediatica tehnici folosite de trusturile de presa pentru a va influenta opiniile, pentru a-si induce in eroare cititorii sau telespectatorii sau pentru a sustine pe unul sau altul dintre personajele publice sau politice.

Astazi ne-a atras atentia un articol publicat de catre Evenimentul Zilei, care incepe cam asa:

„Internetul îi aduce pe aceeaşi platformă şi pe imbecil, şi pe inteligent!”, pune punctul pe „i” Sever Voinescu, distins intelectual şi jurnalist, într- un recent interviu publicat în cotidianul „Evenimentul zilei”.

Mda…asadar autorul articolului, care probabil se pune in aceeasi categorie cu „distinsul intelectual” Sever Voinescu, incearca sa atribuie eticheta de „imbecil” tuturor celor care nu sunt de acord cu opiniile exprimate de EVZ. Manipularea prin etichetare este o tehnica folosita de catre mass-media si nu numai: Iliescu a etichetat in ’90 protestatarii din Piata Universitatii ca fiind „golani”, restul televiziunilor si postacilor media au etichetat mitingul recent al Antenei 3 ca fiind unul al „pensionarilor fara dinti in gura”, Johannis se auto-eticheta drept „sluga americanilor”, Basescu eticheta in timpul mandatului pe un jurnalist drept „gaozar” si pe o jurnalista ca fiind „tiganca imputita”, iar exemplele pot continua. Etichetarea este o tehnica ce iti permite sa atribui o calitate care atrage dispretul celui care o poarta, cel mai adesea pe motiv de neimpartasire a opiniilor celuilalt.

„Distinsul intelectual” isi gaseste sa eticheteze la randul sau pe cei care nu ii impartasesc opiniile si imparte utilizatorii de internet in doua categorii: inteligenti si imbecili.

Autorul articolului EVZ explica si cam cine sunt imbecilii in acceptiunea sa. Avem asadar mai multe categorii:

  • cei care posteaza cu nickname, de jena sau de teama de a nu fi actionati in justitie
  • cei care posteaza „nimicuri agramate”
  • cei care posteaza injurii sau glume proaste
  • cei care au opinii anti-occidentale sau anti-americane (acestia ar fi, in opinia autorului, agenti de influenta straini)
  • cei care fac publicitate la vreun job part-time.

Recunoastem, am scris si noi, cei de la Politic Scam, articole in care dezvaluiam metodele de manipulare folosite de Ambasada Statelor Unite sau de diferiti „agenti de influenta americani” – le puteti reciti aici, aici, aici si aici. In acceptiunea EVZ, pentru ca suntem incadrabili la cei care exprima opinii anti-americane, suntem niste imbecili.

Acum, daca tot este la moda prin targ campania aceasta de reabilitare a cuvantului „taran”, cu participarea unor persoane cunoscute care recunosc pe rand ca sunt tarani, de ce nu am face si noi, la Politic Scam, o campanie de reabilitare a denumirii de „imbecil” si sa recunoastem ca da, in acceptiunea Evenimentului Zilei, suntem niste „imbecili” pentru ca dezvaluim manipularea politica, sociala si mediatica.

Si, ca sa fim sinceri, nici nu ne-am dori sa fim „distinsi intelectuali” precum Sever Voinescu, indiferent ce avantaje ne-ar aduce statutul acesta…

Share.

Despre Autor

Lasa un raspuns

four × one =